۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان » سیاسی
  • شناسه : 910
  • ۱۸ سرطان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
  • 81 بازدید
انوری رهبر شجاع و مدیر توانمند
انوری؛ رهبر شجاع و مدیر توان‌مند در دوره‌های مختلف بود

انوری؛ رهبر شجاع و مدیر توان‌مند در دوره‌های مختلف بود

در همایش نخستین سالیاد سپهسالار جهاد و مقاومت و سردار سازندگی قبل ازظهر جمعه (۱۶ سرطان ۱۳۹۶ خورشیدی) شماری از مقامات بلندپایه حکومتی، نمایندگان مردم در شورای ملی، اعضای کابینه، علما و روحانیون، جوانان و دانشجویان، فرماندهان جهادی و صدها شهروند کشور اشتراک کردند. از آنجاییکه رئیس جمهور وعده سپرده بود که در این همایش […]

در همایش نخستین سالیاد سپهسالار جهاد و مقاومت و سردار سازندگی قبل ازظهر جمعه (۱۶ سرطان ۱۳۹۶ خورشیدی) شماری از مقامات بلندپایه حکومتی، نمایندگان مردم در شورای ملی، اعضای کابینه، علما و روحانیون، جوانان و دانشجویان، فرماندهان جهادی و صدها شهروند کشور اشتراک کردند.

از آنجاییکه رئیس جمهور وعده سپرده بود که در این همایش شخصا شرکت نموده و سخنرانی نمایند و اما تردید در محل برگزاری همایش باعث عدم شرکت وی و برخی شخصیت ها گردید و به همین دلیل عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد کشور از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست که جایی را برای تجلیل ازکارکردهای  بزرگان جهاد و مقاومت افغانستان ایجاد کنند تا هواداران آن دچار مشکل نشود.

با توجه به سنگ اندازی و مخالفت و کمرنگ نمودن برگزاری مراسم اولین سالیاد سترجنرال سید حسین انوری، رهبر فقید حزب حرکت اسلامی در حوزه علمیه خاتم النبیین صلی الله علیه و آله به لطف پرور دگار، اولین سالیاد سپهسالار جهاد و مقاومت و سردار سازندگی، رهبر فقید حزب حرکت اسلامی سید حسین انوری با حضور گسترده ای علماء، شخصیت های فرهنگی و سیاسی، اراکین بلند پایه حکومت، معاون دوم ریاست جمهوری، رئیس و اعضای شورای عالی صلح، اعضای کابینه، وکلای شورای ملی، شورای های ولایتی، رهبران و مسئولین احزاب سیاسی، اعم از جوانان، مرد و زن با پوشش گسترده ای اصحاب رسانه های همگانی در حوزه علمیه محمدیه، یاد گار  علامه شهید آیت الله العظمی سید محمد سرور واعظ؛ اسوه‌ی تقوا، علم، جهاد و سیاست و از علمای مطرح جهان اسلام در فضای کاملا آرام و بدون حادثه برگزار گردید.

دراین مراسم شخصیت های سیاسی ، نمایندگان پارلمان ، علماء وزرای دولت، آقای سرور دانش معاون رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین، محمد اکبری رئیس حزب حراست اسلامی، محمد حسین جعفری معاون اول شورای اخوت اسلامی، محمد حسن جعفری رهبر حزب رفاه ملی افغانستان، نمایندگان برخی سفارت خانه ها و صدها تن از مردم متدین کابل شرکت داشتند.

در این محفل سخنرانان پیرامون ابعاد شخصیتی مرحوم سید حسین انوری به تفصیل سخن گفتند سخنرانان ضمن تجلیل و گرامی داشت از شخصیت ایشان، وی را شخصیت نمونه و ارزشمند دوران جهاد، مقاومت و حکومت داری عنوان نمودند.
داکتر محمداشرف غنی رئیس جمهور و داکتر عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی با پیام های جداگانه و نیز سید خلیل الله انوری،  رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید احمدشاه مسعود، ستار مراد وزیر اقتصاد و نماینده حزب جمعیت اسلامی، استاد محمد اکبری، رهبر حزب حراست اسلامی، داکتر سید عبدالقیوم سجادی نماینده مردم غزنی در شورای ملی، خانم کبرا مصطفوی نماینده مردم کابل در پارلمان، محمد علم راسخ مشاور ریاست جمهوری و دیگر سخنرانان هرکدام از شجاعت، مردانگی، تقوا، صداقت، صلح جویی، مبارزه با بی عدالتی مرحوم آقای انوری سخن گفتند.

در نخستین همایش سالیاد رهبر فقید حرکت اسلامی، محترم سیدخلیل الله انوری رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم،  پیام داکتر محمد اشرف غنی رئیس جمهور توسط شیر بهادر، مشاور ریاست جمهوری و همچنین پیام داکتر عبدالله عبدالله  رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی توسط سید آقاحسین فاضل سانچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ به خوانش گرفته شد.

رئیس جمهور غنی در این پیام گفته است که انوری در دوران جهاد و در میان رهبران مجاهدین، فرد صلح خواه و خیراندیش بود.

همچنین در این پیام آمده است که انوری نه تنها مرد جهاد بود، بلکه در عرصه های علمی و فرهنگی نیز نقش بارزی را ایفا کرد.

داکتر محمد اشرف غنی رئیس حکومت وحدت ملی  افزود: آقای انوری رهبر شجاع و مدیر توان‌مند در دوره‌های مختلف بود که در برابر متجاوزان چون کوه استوار ایستاد و مرحوم انوری در دوران سیاه طالبان نیز نقش مبارزاتی داشت و توانست در عصر نوین، در عرصه های سیاسی، نقش خوبی را ایفا کرد و او مرحوم انوری را فرمانده شاخص جهاد و مقاومت و یکی از چهره های تاثیرگذار ملی عنوان نموده گفت: «شخصیت انوری از نگاه شجاعت و دلیری و تدبیر و قاطعیت در تاریخ افغانستان ماندگار خواهد بود.
در پیام آقای غنی هم‌چنان آمده است که نقش حسین انوری در شکل‌گیری نظام جدید در افغانستان برجسته است و هموراه تلاش کرده تا نظام اجتماعی افغانستان را از وجود تعصبات پاک کند و تفکر همگرایی مردمی را تقویت بخشد.
رئیس حکومت وحدت ملی آقای انوری را یکی از پایه‌گذاران افغانستان نوین خوانده و تأکید کرده است که برنامه‌های مثبت او و همسنگرانش را مشعل راه امروز و فردای حکومت قرار دهیم.
آقای غنی؛ خدمات جهادی و سیاسی آقای انوری را برای احیای هویت ملی و ایجاد نظام مردمی، شایسته تقدیر خوانده بیان داشت که نسل های پسین افغانستان تلاش های خستگی ناپذیر وی را برای احیای حقوق اقلیت‌های قومی و ایجاد وحدت ملی فراموش نخواهند کرد.

از سوی دیگر، در پیام عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور که توسط سید آقاحسین فاضل سانچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ به خوانش گرفته شد، نیز آمده که انوری مرد بزرگی در عرصه جهاد بود و در مبارزات نقش بارزی داشت.

او در ادامه پیام خویش افزود: که مرحوم آقای انوری در عرصه سیاسی نیز نقش عظیمی داشت و جدی عمل می کرد و رهبر فقید حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان در کارهای خویش به جدیت عمل می کرد و تا آخر حیاتش، بر مبارزه علیه تروریسم تأکید داشت.

داکتر عبدالله گفته است که سید حسین انوری یکی از چهره‌های شاخص در جهاد افغانستان بود که در برابر ظلم و ستم موجود در آن زمان، با شجاعت تمام ایستاده‌گی کرد.
داکتر عبدالله نقش آقای انوری را در تشکیل دولت موقت و انتخابی ارزنده خواند و اظهار داشت که او در بخش صلح‌طلبی و دفع منازعه تلاش‌های فراوانی کرد و یک افغانستانی واقعی محسوب می‌شود.
رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی آقای انوری را رهبر دلیر، مقاوم و چهره محبوب ملی عنوان نموده گفت: مرحوم انوری با ویژگی های بارز شخصیتی که داشت در سن کم وارد صحنه جهاد شد اما در مدت اندک به یکی از فرماندهان برجسته جهاد تبدیل شد و تاثیر به سزایی در روند جهاد و مقاومت افغانستان بر جای گذاشت و نام انوری با جهاد و مقاومت افغانستان گره خورده و یاد او از خاطر مردم افغانستان هرگز فراموش نخواهد شد، مرحوم آقای انوری نه‌تنها در سنگرهای نبرد، بلکه در نشست‌های مختلف داخلی و خارجی و در دورۀ پساطالبان و نظام نوین افغانستان نقش مهم را بازی کرده است.
درپیام رئیس اجرایی آمده بود: سترجنرال سید حسین انوری یکی ازشخصیت های بزرگ جهادی و اجتماعی بود واستعداد ذاتی و دلیری وی او را به یک فرمانده بزرگ تبدیل ساخت و مرحوم انوری پس ازطالبان درجهت صلح و آشتی تلاش نمود و به مثابه یک مدیر کارکشته نقش فعال درحکومت داری داشت و او به غنای حکومت داری خوب در افغانستان کمک کرد.

همچنان سخنرانان این مراسم پیرامون شخصیت و کارکردهای «ستر جنرال سید حسین انوری» صحبت نمودند و او را یکی از ستون‌های جهاد و مقاومت افغانستان و از رهبران سیاسی فعال و تاثیر گذار کشور خواندند.
در همین حال سید خلیل الله انوری، رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان نیز در این مراسم از تلاش های خستگی ناپذیرمرحوم انوری برای کسب دوباره استقلال سیاسی، احیای حقوق اقلیت ها و ایجاد وحدت ملی در کشور صحبت نمود.
سید خلیل انوری گفت که درگذشت انوری پایان خط مشی سیاسی او نیست، بلکه راه و اندیشه سیاسی سید حسین انوری ادامه دارد.

او گفت؛ اگر امروز برخی از بزرگان در مقامات بلند قرار دارند، از کارکردهای انوری بزرگ بوده و امروز باید ما پاس خدمات رهبر فقید حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان را فراموش نکنیم.

سید خلیل انوری ادامه داد که تبلیغات سوء نمی تواند مانع نام و نشان سید حسین انوری شود و شهامت و مردانگی انوری، هنوز هم در قلب های مردم افغانستان باقی است.

وی اضافه کرد، انوری در افغانستان به یک قوم و قبیله خلاصه نمی شود، بلکه انوری بدون کدام تعصب قومی، تمام ملت را به یک نگاه می دید.

رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان خطاب به مردم و رهبران احزاب گفت: ما باید شیوه رحم و بردباری را در پیش گیریم تا مشکلاتی که در کشور وجود دارد را حل بسازیم و به یک وحدت پایدار دست پیدا کنیم.

وی با ابراز این که باید جوانان به علم روز آگاه باشند، گفت که امروز باید جوانان کشور از علم روز آگاهی کامل داشته باشند و برای ادامه تحصیل شان به دانشگاه های بزرگ دنیا فرستاده شوند.

سید خلیل انوری در اخیر گفت که امروز ما به یک اجماع ملی نیاز داریم تا ملت، جامعه سیاسی و جامعه فرهنگی را از حالت بحران کنونی نجات بدهیم و مشکلات امنیتی و اقتصادی را که در حال حاضر وجود دارد، حل بسازیم.

احمدولی مسعود رئیس بنیاد شهید مسعود نیز در این مراسم با بیان خصوصیات ارزنده شخصیتی آقای انوری ابراز داشت که مرحوم انوری با نقش های برجسته ای که در صحنه های مختلف به عهده گرفت خدمات ماندگاری را برای مردم افغانستان انجام داده و نام خویش را برای همیشه درتاریخ تحولات کشور به ثبت رسانید.
او با اشاره به شخصیت سیاسی و جهادی مرحوم سید حسین انوری گفت: آقای انوری در سفرهای اروپایی هـمراه با احمدشاه مسعود شهـید، صدای مقاومت علیه تروریزم و تهدیدات ناشی از آن را به گوش جهانیان رسانید.

وی اضافه نمود: ثمرۀ مقاومت ملی مردم افغانستان ظهور نظامی می باشد که تا امروز ادامه دارد. مقاومت گرانی که در دفاع از این سرزمین و با خون خویش اجازه ندادند، افغانستان صوبۀ پنجم پاکستان گردد.

احمدولی مسعود، انوری را شخصی مجاهد و سنگردار مبارزه علیه کمونیسم و تروریسم خواند و گفت که سید حسین انوری در دوران کمونیست ها، نقش بارزی در عرصه های مبارزه علیه قشون سرخ شوروی داشت و در دوران سیاه طالبان نیز سید حسین انوری نقش مبارزاتی داشت و در کنار احمدشاه مسعود، در جلسات بزرگ ملی و بین المللی اشتراک می کند و نقش ارزنده یی بازی می کرد و در دوران جهاد و مقاومت سید حسین انوری همراه با احمدشاه مسعود، تروریسم را یک پدیده شوم و جهانی می دانستند، اما گوش شنوایی در سطح بین الملل وجود نداشت تا این که این پدیده جهانی شد.

مسعود افزود: سترجنرال سید حسین انوری آن زمان با صراحت لهجه به جهان هشدار داده بود که تروریسم تهدید بزرگ است، ولی آن زمان کسی متوجه حرف آقای انوری نبود، اما امروز حرف انوری برای همه آشکار شده است.

وی بابیان اینکه نظام موجود نتیجه تلاش های انوری و امثال انوری است گفت: امروز کسانی در داخل نظام وجود دارد که تلاش می کنند افغانستان را باز به عقب باز گرداند.

وی در اخیر بر روح مرحوم سید حسین انوری، رفتگان و همۀ شهدأ درود فرستاد و از خداوند متعال خواست تا میان مردم مان، وحدت، همگرائی و همدلی ایجاد نماید.

عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد و رئیس کمیتۀ سیاسی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در این مراسم گفت: ما امروز در یک امتحان الهی قرار داریم و باید راه و روش شهدا و رهبران کشور را ادامه دهیم.

وی خطاب به مسوولین دولتی گفت که باید در یک هفته معین از شهدای افغانستان به خصوص رهبران جهاد و مقاومت از سوی حکومت به طور گسترده تجلیل شود و نباید تجلیل از یاد شهدا از سوی خانواده های شان گرفته شود؛ وزارت اطلاعات و فرهنگ باید مکان مشخصی را برای تجلیل از بزرگان و شخصیت‌ها تأسیس کند.
آقای مراد نبود انوری را ضایعۀ بزرگ خواند و تأکید کرد: ملت افغانستان اکنون با چالش‌های متعددی مواجه هستند و یگانه راه برون‌رفت از آن، وحدت و برادری است.

استاد محمد اکبری؛ رئیس حزب حراست گفت: انوری به خاطر هویت اسلامی و استقلال افغانستان مبارزه کرد وآقای انوری نقش ارزنده ای در جهاد و مقاومت داشت و همیشه در کنار مجاهدین حضور جدی داشت.

وی افزود: اگر کتابی در باره کارکرد های مجاهدین افغانستان نوشته شود یک فصل آن انوری است او یک مدیر و یک دولت مدار رشید است.

به گفته استاد اکبری درمیان همه اقوام ساکن افغانستان، انوری یک شخصیت دوست داشتنی و فراموش ناشدنی است وآقای انوری در میان تمام اقوام افغانستان به از جایگاه والایی برخوردار بود.

 

داکتر سید عبدالقیوم سجادی، عضو مجلس نمایندگان در این مراسم گفت که سید حسین انوری، رهبر فقید حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان، یک سید بزرگ و شیعه بود، اما نه سیدگرا و شیعه گرا بود، بلکه اندیشه و فکر ایشان ملی بود و به فکر تمام اقوام افغانستان بود.

وی افزود که مجاهدین افغانستان به خصوص سید حسین انوری توانستند که ابرقدرت های جهان را در کشور شکست بدهند و از این خاک بیرون کنند.

سجادی ادامه داد که انوری نقش بارز و ارزنده یی در جهاد مردم افغانستان داشت و در کابل علیه کمونیست ها و قشون سرخ شوروی مبارزات جدی می کرد و حال نیز ایشان در قلوب مردم جای دارد.

سجادی گفت که حزب حرکت اسلامی افغانستان در زمان جهاد با دو شعار مبارزاتی در عرصه حضور داشت؛ یکی مبارزه علیه قشون سرخ شوروی و دیگری تحقق عدالت اجتماعی که بر این اساس، توانست شوروی ها شکست داده و نظام جمهوری را به نظام جمهوری اسلامی تبدیل کند؛ جهاد مردم افغانستان فرمول تحلیل گران جهان را برهم زد که در راس این همه افتخارات سید حسین انوری نیز نقش فعال داشت.

سجادی، نیز نقش آٌقای انوری را در وحدت جامعه تشییع افغانستان بسیار سازنده عنوان کرد و وی را از شخصیت‌های برجسته‌ای خواند که باعث شد مذهب جعفری در قانون اساسی کشور به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: نام سید حسین انوری درجهت تامین عدالت اجتماعی حقوق مساوی مردم افغانستان و دیگر افتخارات مردم افغانستان همچنان می درخشد وگرامی داشت ازانوری گرامیداشت از اخوت اسلامی و وحدت ملی است.

وی در اخیر افزود که در حال حاضر ما نیز راه و روش این رهبران جهادی را به خصوص سید حسین انوری باید ادامه دهیم و از شهامت های این ابرمرد بزرگ یاد کنیم.

خانم کبرا مصطفوی عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز در مراسم اولین سالگرد ارتحال سید حسین انوری سخنرانی کرد و گفت: تجلیل از انوری تجلیل از ارزشها و آرمان های اسلامی است.

وی افزود: انوری تفکر دینی داشت و به اساس آن حرکت می کرد، او به شعار تکیه نکرده و مرد عمل بود.

خانم مصطفوی گفت: تجلیل از بزرگان جهادی به منظور درس گرفتن از رفتار و گفتار آنها یک امر مقدس است.

گفتنی است مرحوم انوری در سال ۱۳۵۶ خورشیدی بعد از فراغت از آموزش‌ها مدتی را در ادارات دولتی در ولایت هلمند مصروف شد و بعد از وقوع کودتای کمونیستی در ۷ ثور ۱۳۵۷ خدمت خدمت در دولت وقت را ترک گفته و به صف مجاهدان پیوست.
فعالیت‌های مرحوم انوری در سال‌های جهاد و دوران مقاومت را می‌توان یکی از مهمترین و درخشان‌ترین برهه‌های حیات سیاسی-نظامی ایشان بر شمرد، او در سال‌های اخیر، به عنوان والی هرات و نمایندۀ مردم کابل در مجلس نماینده‌گان ایفای وظیفه ‌کرد و با آغاز روند مبارزات انتخاباتی سال ۱۳۹۳ خورشیدی، به عنوان معاون یکی از نامزدان ریاست‌جمهوری وارد کارزارهای انتخاباتی گردید. به دنبال این، با به میان آمدن حکومت وحدت ملی به عنوان مشاور در ارگ ریاست‌جمهوری انتصاب شد.

سرانجام سید حسین انوری، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی افغانستان در نتیجۀ بیماری که داشت، سال گذشته در نیمه سرطان ۱۳۹۶ خورشیدی در یکی از بیمارستانهای کشور هند در گذشت و در کابل طی مراسمی ویژه به خاک سپرده شد.

خبرنگار: پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی