۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 2101
  • ۱۱ جدی ۱۴۰۰ - ۰:۵۲
  • 106 بازدید
فاطمیه دوم
برگزاری مراسم سوگواری فاطمیه دوم در کابل

برگزاری مراسم سوگواری فاطمیه دوم در کابل

مراسم سوگواری فاطمیه دوم در ایام شهادت حضرت زهرا(س) به همت مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در کابل برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی به نقل از خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار، مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت زهرا(س) در فاطمیه­ی دوم 27 جمادی الاول 1443 قمری(10 جدی 1400 خورشیدی) از سوی مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) […]

مراسم سوگواری فاطمیه دوم در ایام شهادت حضرت زهرا(س) به همت مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در کابل برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی به نقل از خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار، مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت زهرا(س) در فاطمیه­ی دوم 27 جمادی الاول 1443 قمری(10 جدی 1400 خورشیدی) از سوی مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در غرب کابل برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین جعفری قندوزی، رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان در پیوند با فضائل برتر حضرت زهرای اطهر(س) گفت:  در کتب معتبر اهل سنت احادیث فراوانی در باره فضائل فاطمه زهرا(س) نقل شده که من دو روایت از فضائل برتر آن بی بی دو جهان را یاد آور می­شوم. هرچند من راجع به حضرت زهرا(س) خودم را قاصر می­دانم تا در باره­ی چنین انسان کامل مطالبی را بیان کنم که حقش ادا شود، اما فقط به دو روایت اکتفا می­کنم:

یکی از آن رویات در صحیح بخاری آمده؛ بخاری معتبرترین کتاب حدیث نزد اهل سنت محسوب می‌شود و این کتاب در سال ۲۳۲ هجری قمری یعنی حدود سه سال پس از پایان غیبت صغری و آغاز غیبت کبرای حضرت مهدی(عج) کامل شده است. اهل سنت این کتاب را  بعد از قرآن کریم، دومین منبع تشریع می­دانند که احادیث نبوی نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند و به آن اخ القرآن نیز می­گویند و هر سال او را ختم می­کنند. در کتاب بخاری جلد سوم، صفحه 1361 حدیث، 3510  طبق روایت معروف رسول خدا(ص) نقل شده که آن حضرت فرمود: «فاطمۀ بضعۀ منی فمن اعضبها اغضبنی»، فاطمه پاره تن و وجود من است، هرکسی او را غضبناک کند، مرا غضب ناک کرده و در جای دیگر، صحیح بخاری و دیگر منابع معتبر اهل سنت می­نویسند: که پیامبراسلام(ص) فرمود؛ فاطمه پاره تن من است هرکسی که او را برنجاند مرا رنجانده و کسی که او را خوشحال سازد مرا خوشحال کرده است.

رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان در ادامه علاوه با ذکر آیاتی از کلام نور بخش الهی در فضائل حضرت زهرا(س) دومین روایت را در پیوند با چگونگی نزول جبرئیل بر حضرت زهرا(س) با طرح این سئوال که آیا امکان نزول جبرئیل بر حضرت زهرا(س) وجود داشت؟

وی تفصیلاً  در این موضوع مطالبی را بیان داشت و این امر را غیر‌منافی با اختصاص نزول احکام شریعت بر انبیای الهی دانست و افزود: ممکن است شبهه­اى این گونه به ذهن انسان خطور کند که اگر چه سخن گفتن فرشتگان با حضرت فاطمه زهرا(س) مانعى نداشته، ولى فرود آمدن جبرئیل به زمین پس از وفات پیامبر اسلام(ص)  ممکن نیست؛ چه آنکه جبرئیل پس از وفات آن حضرت با زمین خداحافظى کرد و گفت: هذا آخِرُ وَطْئی بِالأَرضَ؛ روشن است که این نکته با سخن گفتن جبرئیل با حضرت فاطمه(س) سازگارى ندارد. اما حضرت زهرا(س) جامع تمامی مراحل کمالات علمی و عملی بود. اینکه در برخی روایات وجود مبارک امام صادق(ع) فرمود: جبرئیل بر جده­ی ما نازل می­شد و مطلبی را با ایشان در میان می‌گذاشت در حالی‌که جبرئیل بر همه انبیا نازل نمی‌شد و تنها بر برخی انبیای برجسته وارد می­شد؛ حال اینکه جبرئیل بر حضرت زهرا(س) نازل شد و این نشانه­ی عظمت و جلال و شکوه آن حضرت است و به یک روایت که در کتب روایی  با سند معتبرنقل شده و آن روایت این است که حضرت امام صادق(ع) می­فرماید: «حضرت زهرا(س) بعد از وفات پدرش پیامبرگرامی اسلام(ص) حزن، غم و اندوه شدید  بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می­آمد خدمت ایشان و به آن بی بی تعزیت عرض می­کرد و مسایلی ازآینده نقل می­کرد.»

این مدرس درس خارج حوزه علمیه کابل اضافه نمود: این شرافت و فضیلت از همه­ی فضائل دیگر که برای حضرت زهرا(س) ذکر شده و با آن­که دیگر فضائل آن حضرت نیز بزرگ است، ولی این فضیلت بالاتر از همه­ی فضائل هست، زیرا که برای غیرانبیا(ع) آن هم نه همه­ی انبیا، برای طبقه بالای انبیا جبرئل نازل شده و به جز زهرا(س) برای کسی دیگر این فضیلت حاصل نشده  و با نقل  این روایت معتبر به عظمت معنوی فاطمه(س) که همان محدثه بودن است پی می­بریم و آن رامهمترین فضیلت بانوی نمونه اسلام باید شمرد. فضیلتی که جز برای طبقه­ی اول انبیاء برای کسی دیگری حاصل نشده و حضرت امام صادق(ع) می­فرماید: «فاطمه بنت رسول الله(ص) کانت محدثه و لم تکن نبیه» فاطمه دختر رسول خدا، محدثه بود نه پیامبر و از جانب دیگر مُصْحَف فاطمه(س) نام کتابی که فرشته الهی مطالب آن را برای حضرت فاطمه(س) بیان کرده و امام علی(ع) آن­ها را نوشت و این کتاب نزد امامان معصوم(ع) بوده و صـحیفه فاطمیـه، حاصـل نـزول جبرئیـل بـر فاطمـه زهرا(س) در مدت 75 روز است.

گفتنی است که مرثیه سرایی توسط اعضای مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) جناب سید جان آقا احسانی، کربلایی سید محمد مهدی حسینی، سید عمران علوی و سید ابوالفضل احسانی از بخش­های دیگر این مراسم بود.

گزارش از خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار/ سید نور آقا احسانی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.