۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » جهان اسلام
  • شناسه : 1328
  • ۱۹ حوت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
  • 98 بازدید
برگزاری همایش بزرگ سادات
برگزاری «نخستین همایش بزرگ سادات» و رسالت سادات بنی فاطمه

برگزاری «نخستین همایش بزرگ سادات» و رسالت سادات بنی فاطمه

هم‌زمان با فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، دختر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(صلی الله علیه و آله)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی “همایش بزرگ سادات” را روز(پنج‌شنبه ۱۷ حوت) در تهران برگزار کرد. در این همایش حدود ۱۳۰۰ نفر از سادات اهل تشیع و اهل سنت سراسر ایران و هم‌چنین سایر کشورهای […]

هم‌زمان با فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، دختر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(صلی الله علیه و آله)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی “همایش بزرگ سادات” را روز(پنج‌شنبه ۱۷ حوت) در تهران برگزار کرد.

در این همایش حدود ۱۳۰۰ نفر از سادات اهل تشیع و اهل سنت سراسر ایران و هم‌چنین سایر کشورهای جهان به شمول افغانستان و پاکستان حضور داشتند و در مورد موضوعاتی از جمله جریان‌های مبارزاتی و تاریخ‌ساز سادات در جهان، احیای سنت نقابت سادات، ارتقای جایگاه سادات در جامعه، تکریم و تحکیم جریان معنوی سادات و اثرات اجتماعی آن سخنرانی کردند و با بیان این‌که جمعیت سادات در جهان امروز بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود، از تلاش‌ها برای شکل‌گیری «جامعه جهانی سادات» خبر می‌دهد.
«محمد ناظمی اردکانی» معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی(پنج‌شنبه ۱۷ حوت) در اولین همایش بزرگ سادات در سالن اجلاس سران در تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت: آیات نورانی همواره الهام‌بخش مسئولیت خطیر سادات در تحولات جوامع اسلامی است و تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بیانگر این حقیقت ژرف است.
وی افزود: رفتار و اخلاق کریمانه سادات که از اجداد طاهرین خود به ارث برده‌اند، سبب شده است که آن‌ها از پایگاه و محبوبیت ویژه در جوامع مختلف برخوردار باشند.
اردکانی با اشاره به تعداد جمعیت سادات در سراسر جهان خاطرنشان کرد: جمعیت سادات در جهان امروز بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر تخمین زده می شود و سادات ایران بالغ بر ۶ میلیون نفر است.
وی افزود: در کشورهای جنوب آسیا بالغ بر ۲۰ میلیون سادات، در مصر ۱۱ میلیون سادات، در مراکش ۷ میلیون سادات، در یمن، افغانستان، اندونزی، مالزی و بروئنی بالغ بر ۸ میلیون سادات، در هند و پاکستان ۱۰ میلیون سادات و در بنگلادش نیز بالغ بر ۲ میلیون سادات حضور دارند.
اردکانی با اشاره به تشکل‌های مردم نهاد سادات در سراسر جهان گفت: «در کشورهای اندونزی، مصر، مراکش و موریتانی از دیرباز تشکل‌های مردم نهاد سادات شکل گرفته است و امروز سنت نقیب السادات در این کشورها احیا شده است. در ایران نیز بالغ بر ۴۰ تشکل سادات که فعالیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی دارند، وجود دارند».
وی خاطرنشان کرد: جهت شکل گیری «جامعه جهانی سادات» اقدامات مطالعاتی بسیاری انجام گرفته و در حال انجام است و پژوهشکده سادات در قم، در حال انجام این مطالعات است.
معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در زمان اجلاس بین المللی وحدت اسلامی در هفته وحدت، با تشکیل کمیسیون انساب نبوی با موضوع بررسی وضعیت سادات کشورهای مختلف جهان، موضوع جامعه سادات مطرح شد. در این کمیسیون نمایندگانی از کشورهای مختلف به تفصیل موقعیت سادات این کشوها را بازگو کردند که مستند آن در کتابی منتشر شد.
وی افزود: در اجلاس وحدت سال جاری که در ماه قوس برگزار شد، تفاهم‌نامه چند جانبه بین ایران و چند کشور اسلامی امضا شد تا در سالروز ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نشستی با حضور سادات تشیع و تسنن برگزار شود و موضوع آن استفاده از ظرفیت سادت است.
محبت فاطمه(سلام الله علیها)، اجر رسالت رسول(صلی الله علیه و آله) است
در همایش بزرگ سادات، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تفریب مذاهب اسلامی نیز با اشاره به آیه «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی»، گفت: مزدی که رسول اکرم(صلی  الله علیه وآله) برای رسالتش خواست، مزد قراردادی نیست، بلکه مزد، نتیجه و غایت و زحمات اوست، او می‌خواهد اگر ایمان به رسالت رسول(صلی الله علیه و آله) دارید، کاری کنید که این رسالت پایدار ماند و اهداف آن محقق شود.
به گفته وی، اجر تلاش‌ها و رنج‌های فراوانی که رسول اکرم(ص) کشیدند، در گرو «مودت فی القربی» و از جمله فاطمه(سلام الله علیها) است.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: «مادر اسلام ابراهیمی در جامعه فاطمه(سلام الله علیها) است؛ مادر هویت اسلامی فاطمه(سلام الله علیها) است، امومیت فاطمه است که هویت رسالتی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) را پایدار نگه می‌دارد، محبت فاطمه(سلام الله علیها) اجر رسالت رسول(صلی ا لله علیه و آله) است و می تواند اجر این جامعه الهی بشود و یکی شدن و وحدت جامعه را تضمین کند».
افغانستان کشوری سادات‌پرور است/ یکی از قدرت‌هایی که می‌تواند امت پراکنده اسلام را جمع کند، سادات عظیم‌الشأن هستند
در ادامه همایش بزرگ سادات، سید علی اکبر راشدی، از فرهیختگان و سادات افغانستان ضمن قرائت آیه کوثر، گفت: از آن‌جایی که در این‌جا نسل نورانی گردهم آمده‌اند، این نشست از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ادامه داد: «این نشست فرصتی است تا سادات هم‌دیگر را بشناسند، به خصوص که در دوران فعلی نقش سادات باید بارز باشد و به عنوان یک محور مهم، امت جد خود را دور هم جمع کنند و با کشورهایی که امت اسلامی را به خاک و خون کشیدند، مقابله کنند».
راشدی خاطرنشان کرد، یکی از قدرت‌هایی که می‌تواند امت پراکنده اسلام را جمع کند، سادات عظیم‌الشأن هستند.
وی با اشاره به این‌که افغانستان کشوری سادات‌پرور است، به تاریخچه سادات در کشور اشاره کرد و گفت: «امروز سادات افغانستان چه تشیع چه تسنن، جلسات و مجالسی دارند و امروز سادات حتی در چین و ماورای چین نیز حضور دارند».
سید علی اکبر راشدی ادامه داد: «امیدواریم این چشمه کوثر به عنوان چشمه‌یی زلال بتواند همه گرفتاری‌های اسلام را به مانند یک صافی، صاف کند و نماینده اسلام به عنوان یک مکتب مترقی باشد.
سادات پاکستان نقوی، موسوی، زیدی و علوی هستند/ سادات هم نسب روحانی و هم جسمانی به رسول خدا(صلی  الله علیه و آله) دارند.
سید احمد علی نقوی از فرهیختگان و سادات پاکستان نیز در همایش بزرگ سادات، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش،  به سخن پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) که فرمودند:«من و علی(علیه السلام) پدر روحانی امت هستیم»، گفت: «سادات هم نسب روحانی و هم نسب جسمانی به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) دارند که این نسب جسمانی برای ما افتخار است».
 این همایش با صدور یک بیانیه پایانی به شرح زیر به کار خود پایان داد:
بسم الله الرحمن الرحیم
حمد و سپاس به درگاه ایزد منان که توفیق برپایی «همایش بزرگ سادات» اهل سنت و شیعه را به ما عنایت کرد تا جلوه ای از «موده فی القربی» را که معادل «اجر رسالت» است به تماشا بنشینیم و گامی در جهت انجام وظیفه قرآنی «ذلک و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب» برداریم و این گردهمایی را مجالی برای معرفت و شناخت بیشتر ذریه رسول خدا به عنوان برترین ذریه انبیاء و بهره‌گیری از ظرفیت، محبوبیت و پایگاه اجتماعی اولاد نبی مکرم اسلام برای صیانت از مکتب نورانی اسلام و تحکیم وحدت در میان مسلمانان قرار دهیم.اینک در پایان این محفل نورانی به مواردی چند از وجوه مشترک نظرات حاضران اشاره می‌کنیم:
۱ – تداوم چنین نشست‌هایی در سطح ملی و نیز شهرستانی و استانی عامل پیوند و ارتباط بین سادات به منظور نقش آفرینی آنان در نشر معارف نبوی، فعالیت‌های فرهنگی و تحکیم مناسبات اجتماعی خواهد بود.
۲ – تشکیل «بانک اطلاعات سادات» در سراسر جهان و انجام تحقیقات در این خصوص را یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌دانیم زیرا که شرط هر اقدام مفید مبتنی بر معلومات صحیح است.
۳- پژوهش در خصوص نقش تاریخی فرزندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) عزم و همتی والا می طلبد و بیشترین انتظار از حوزه‌های علمیه و دانشگاه هاست که تعداد معتنابهی از پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به این موضوع اختصاص یابد.
۴- از هنرمندان متعهد جهان اسلام متوقعیم که در قالب‌های جذاب هنری از جمله مستند، فیلم، سریال، پویانمایی، تئاتر و هنرهای تجسمی، رویدادهای تاریخی و رخدادهای برجسته زندگی مشاهیر و مفاخر ارزنده نسل پیامبر(صلی الله علیه و آله) را دست‌مایه آثار ماندگار خود قرار دهند.
۵- ارتباط حضوری و مجازی بین گروه‌ها و اقشار مختلف سادات از جمله نخبگان، عالمان، متخصصان، زنان، جوانان و هنرمندان کشورهای مختلف جهان را فرصتی مغتنم برای استفاده از این ظرفیت بی بدیل در پیشرفت و تعالی جوامع اسلامی می‌دانیم.
۶- آشنایی با وضعیت، نقاط قوت و موفقیت‌های اولاد پیامبر در کشورهای مختلف و تبادل تجربه بین آنان در مقولاتی چون «نقابه السادات» را در نیل به اهداف والا، مفید و موثر قلمداد می‌کنیم.
۷- تاسیس و فعال شدن «مرکز نسب شناسی» در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را اقدامی ارزنده در راستای نیل به شجره‌نامه سادات در نقاط مختلف جهان می‌دانیم.
۸- دلیل اصلی تکریم سادات در میان مذاهب و فرق اسلامی را انتساب آنان به پیامبر و خاندان طاهرینش می‌دانیم و بر این باوریم که نوادگان پیامبر(صلی الله علیه و آله) همواره باید با ایمان، علم، عمل صالح و کمالات اخلاقی قدردان این نعمت و حافظ حرمت سیادت و الگوی مسلمانان عالم باشند.
۹- طراحی و اعطای «جایزه جهانی سادات» را به برگزیدگانی که در حوزه‌های مختلف، طلایه‌دار اقدامات بزرگ و تحول آفرین هستند، مشوقی برای سبقت در نیکی‌ها و خدمات ارزنده به بشریت می‌دانیم.
۱۰- برپایی همایش سادات و تاسیس نهادهای اجتماعی و مردمی در کشورهای مختلف زمینه ساز نقش آفرینی و انسجام بیشتر سلاله رسول اکرم در وحدت مسلمانان است که با حمایت عالمان و اندیشمندان، این مهم از کیفیت و اثربخشی بیشتری برخوردار خواهد شد.
۱۱- از جمله برکات آشنایی و پیوند سادات را کمک به ارتقای سطح دانش و آگاهی و کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی ذریه رسول گرامی اسلام در اقصی نقاط جهان می‌دانیم.
۱۲- برنامه ریزی و اقدام به ثبت مواریث گرانبهای اهل بیت(علیه السلام) و نسل پاک شان با استفاده از ظرفیت یونسکو و آیسیسکو و دیگر موسسات و مراکز بین المللی و منطقه ای در هموار شدن مسیر تاثیرگذاری سادات را در کشورهای مختلف جهان موثر و ضروری می‌دانیم.

در پایان گزارش فوق، نکاتی را در پیوند به و ظایف و رسالت سادات بنی فاطمه(سلام الله علیها) قابل یاد آوری می دانم؛ زیرا سادات اگر به وظایف و رسالت خویش درست عمل نمایند، می توانند بالاترین رسالت را در وحدت و همبستگی جهان اسلام داشته باشند.

بدون شک فضایل و جایگاه ویژه‌ای که در آیات، روایات و نظریات بزرگان جهان اسلام در منابع اسلامی و تاریخی ذکر گردیده، ممکن باعث غرور برخی سادات گردیده و خود را از هرخطا و اشتباه تبرئه نمایند.

اما این نکته را نباید سادات بنی فاطمه(سلام الله علیها) نادیده گرفته و به فراموشی بسپارند به همان اندازه که در جوامع اسلامی به عنوان ذریه‌ی پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)، امیرالمومنین حضرت امام علی، سیده‌النساءالعالمین حضرت زهرا و سایر امامان معصوم(علیهم‌السلام) مورد احترام قرار می گیرند، در قبال امت اسلامی کوتاهی نمایند و از این جایگاه ویژه ای را که برای سادات و ذریه واقعی(نه شناسنامه‌ای) حضرت زهرا(سلام الله علیها) که در منابع مختلف اسلامی بدان پرداخته شده سوء استفاده نمایند و به وظایف دینی و رسالت خویش به عنوان سادات  توجه نداشته باشند و غفلت نمایند و صرفا به سیادت خود افتخار نمایند و از جانب دیگر، اینگونه موارد باعث گردد تا دشمنان مغرض و مخالفان دین مبین اسلام و اهل بیت(علیهم‌السلام) با تخلف فردی سید، حرمت سادات و جایگاه ذزیه اهلبیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را زیر سؤال ببرند؛ بدانند که باعث تضعیف دین و ارزشهای اسلامی قرار خواهد گرفت و فردای قیامت در پیشگاه پروردگار، پیامبراسلام(صلی الله علیه و آله و اهل‌بیت آن حضرت پاسخگو خواهد بود و اگر با رفتار و عمل خویش به عنوان سید واقعی عمل نمایند باعث مباهات و افتخار تمام مسلمین و سادات کرام(کثرالله نسلهم)است.

بدون تردید، تکریم سادات به عنوان خاندان و ذریه نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) یک آموزه قرآنی و ضرورت دارد که این اقدام ارزشمند از سوی مرکزی همانند؛ مجمع جهانی تقریب مذاهب ا سلامی مورد حمایت همه جانبه قرار گیرد، به همین منظور نگارنده نیز سالها قبل کتابی را تحت عنوان«کوثرالنبی»(پژوهشی در تاریخ سادات افغانستان) نوشته در فصل اول به وظایف و رسالت سادات مکرم پرداختم.

معرفی اجمالی کتاب کوثرالنبی(پژوهشی در تاریخ افغانستان):

این اثر بهار۱۳۸۳ خورشیدی در قم با تقریظ آیت الله سید مهدی رجایی اصالتا اصفهانی، رئیس پژوهشکده انساب سادات، از شاگردان و جانشین حضرت آیت الله العظمی مرحوم مرعشی نجفی(اعلی الله مقامه) در علم انساب سادات و از علمای انساب خوشنام و مورد اعتماد بزرگان و مراجع عظام می باشد، اثر نامبرده منتشرگردید و در  بهار۱۳۸۹ خورشیدی با اضافات و اصلاحات به چاپ دوم آن اقدام نمودم و پس از مدتی چاپ دوم نیز کمیاب و از آنجایی علاقمندان کتاب کوثرالنبی(پژوهشی در تاریخ سادات افغانستان) تقاضای تجدید چاپ سوم کتاب کوثرالنبی را نمودند، اینک در نظر است با همکاری محققین و پژوهشگران بزرگوار، با اصلاح و اضافات محتوای کتاب کوثرالنبی، چاپ سوم آن تحت عنوان «دائرۀ المعارف سادات افغانستان» در ۸ جلد و تیراژ بالا منتشر گردد، در این زمینه منتظر نظریات، پیشنهادات و همکاری همه جانبه ای شما پژوهشگران و اهل قلم هستیم تا در رابطه با سادات محترم(کثرالله نسلهم) که در سرتاسر افغانستان(۳۴ ولایت) از زمان‏ هاى گذشته تا کنون مسئولیت‏ هاى اسلامى و اجمتاعی خویش را در مناطق مختلف این کشور ایفاء نموده و در نشر معارف دینی جان نثارى‏ و از خود گذشتگى نشان داده ‏اند و در احیاى تفکر اسلامى در برابر طاغوت‏ هاى زمان جهاد و مبارزه ی چشمگیرى نموده‏اند.

بدین جهت از عموم طبقات، به خصوص علاقمندان تاریخ «سادات» تقاضا مندیم که اطلاعات و اندوخته های ذهنی شان را در ارتباط ورود سادات به افغانستان، معرفی مشاهیر، نُخبگان و عیاران، طوایف، تیره ها، حماسه و فداکاری های ماندگار سادات، اسناد معتبر و شجره نامه های مخطوط و… جهت غنا مندی مجموعه‌ای ۸ جلدی «دائرۀ المعارف سادات افغانستان» ما را یاری رسانیده و منتظر مطالب و اسناد ارزشمند شما عزیزان هستیم.

جهت اطلاع علاقمندان اینک پیش‌گفتار چاپ های اول و دوم کتاب کوثرالنبی حضور علاقمندان تاریخ سادات افغانستان تقدیم می گردد:

پیشگفتارچاپ اول

علاّمه مجلسى(ره) در جلد بیست و پنجم کتاب بحارالأنوار، صفحه ۲۱۶ آورده است : «ابوبصیر» از «امام صادق(ره) » پرسید: «آل محمّد(ص) کیانند؟» امام فرمود: «ذرّیه ونسل پیامبر بزرگوار اسلام(ص)».  دوباره پرسید: «اهل بیت محمّد(ص) کیانند؟» امام فرمود: «امامانى که اوصیاى اویند». باردیگرپرسید: «عترت اوچه کسانند؟» امام فرمود: «اصحاب عبا.»

اکنون باتوجه به فرمایش آن حضرت، این پرسش مطرح مى‏شود، که نوع رابطه‏ى ما بااهل بیت(ع) درقالب چه تعریفى مى‏گنجد و اساسا بر چه مبنایى باید استوارباشد؟ آیا ازنوع رابطه‏ى رعایا و امرا است؟ یا رابطه‏ى میان شاگرد واستاد؟ ویا رابطه‏ى مبتنى برمحبّت و مودت وپیوندهاى درونى؛ که لاجرم مبتنى برمبانى محکم وریشه دار است؟

قرآن کریم در آیه‏ى بیست و سوّم سوره شورى، روى این نوع اخیر رابطه تأکید دارد ومودت اهل‏بیت(ع) را پاداش زحمات آخرین پیامبر(ص) معرفى مى‏کند: «قُل لا أَسئَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْرا اِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِى الْقُرْبى» بنابه مفاد این آیه‏ى مبارکه، اهل بیت(ع) به منزله‏ى رابِط حیات بخش میان خدا وخلق اند، بدون تردید، قطع رابطه بااهل‏بیت، به قطع ارتباط خلق با خدا منجر خواهدشد. زیرا اهل بیت(ع) درتعلیم و تبیین معارف ومفاهیم دین،  نقش برجسته دارند، چنان که در امور مربوط به شناخت وادراک حقایق قرآن باید آنان را الگوقرار داد، چرا که اهل‏بیت پرورده‏ى مهبط وحى و وارث علوم نبوى اند، ازاین رو علم آنان به نحوى منبعث از علوم الهى است.

لذا پیش گیرى از تحریف دستورات دین ومقابله با بدعت‏ها از رسالت‏هاى آنان‏است. درهمین راستا است که امید به شفاعت آنان وتوسّل به کرامات آنان جزء لاینفک معتقدات مؤمنین مى‏باشد.

در قرآن مجید آیات فراوانى آمده است که بازگو کننده‏ى فضیلت «آل پیامبر(ص) » و بالمآل «سادات مکرم کثراللّه نسلهم» مى‏باشد، از جمله سوره‏ى مبارکه‏ى «کوثر» است که خداوند کریم درنخستین آیه‏ى آن مى‏فرماید : «اِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرْ»یعنى بدرستى و تحقیق که ما به تو «کوثر» دادیم. همه‏ى مفسّران فریقین اتفاق دارند که این سوره‏ى مباکه درشأن حضرت زهراى اطهر(س) نازل شده است وآن را بزرگ‏ترین سند افتخار سادات کرام (کثراللّه نسلهم) دانسته‏اند. این نکته قابل توجه بسیار است که خداوند کریم باآن عظمت وکرامت بى منتهایش این ذریّه‏ى پاک را از خزانه‏ى الهى خود به پیامبر اسلام عطا فرموده است. اهمیّت مسأله از این زاویه وبایک صغرى وکبراى منطقى به آسانى قابل درک است که ابتدا باید توجه داشت که عطا کننده خداى بزرک وبى نهایت کریم است، دریافت کننده‏ى «عطیه» هم خیرالبشر و خاتم‏النبین مى‏باشد، پس قاعده‏ى عقلانى حکم مى‏کند که آن عطیه باید شئى عظیم باشد.

امام فخر رازى در تفسیر خود (التفسیر الکبیر، جلد سى و دوم، صفحه ۱۲۴) مى‏نویسد: «بنگر که درطول تاریخ اسلام چقدر از اهل بیت کشته شده‏اند، در عین حال عالم از وجود آنان پر است، لکن از بنى  امیه در دنیا کسى باقى نمانده که مورد توجه مردم باشد، سپس بنگر که بسیارى از بزرگان و علماء، مانند امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام رضا(ع) ، نفس زکیه و مانند آنان از اهل بیت‏اند.»

دراین مورد آیت اللّه شهید حاج سیّد عبدالحسین دستغیب شیرازى(ره) نیز در کتاب زندگانى فاطمه زهرا و زینب کبرى (س)‏ مى‏نویسد: «در عصر روز عاشوراى سال ۶۱(ه ق) در خانواده‏ى پیغمبر وفاطمه یک گهواره‏ى پسر مى‏جنبید، که عبارت از محمد ابن على (امام محمّدباقر(ع)) باشد که در آن موقع نزدیک به چهارسال داشت؛ مابقى فرزندان ذکور فاطمه‏ى زهراء(س) همه به شهادت رسیدند؛ درحالى که در همان لحظه در طایفه‏ى بنى امیه در شهر شام دوازده هزارگهواره‏ى پسر مى‏جنبید، امّا امروز آن یک گهواره کجا وآن دوازده هزار گهواره کجا؟!.»

عظمت و قداست شخصیت پیامبراسلام(ص) همراه با سفارش‏هایى که در قرآن و احادیث در باره‏ى «اَقربین» و «اهل بیت» آن حضرت شده بود، موجب گردید تا مسلمانان از همان ابتدا به ارزش و جایگاه ویژه‏ى منتسبان پیامبر پى ببرند. بنا به گفته‏ى دکتر جواد عباسى، طى مقاله‏ى تحت عنوان «سادات در دوره‏ى مغول» که در شماره ۱۱ فصلنامه‏ى تخصصى تاریخ اسلام چاپ شده است، مى‏نویسد: «در این بزرگداشت، تقریبا همه‏ى مسلمانان اعم ازهر فرقه متّفق بودند، حتى فرقه گرایى‏هاى بعدى تأثیر چندانى برآن نگذاشت. این گروه که در ابتدا تحت عناوین «آل»، «اهل»، «ذرّیه»، «عترت»، و «اَقربا» خوانده مى‏شدند، بعدها به نام سادات که در عین حال حکایت از «سیادت» و «سرورى» آنان در نظر مسلمانان داشت، نامیده شدند».

به هرترتیب، یکى از پیامدهاى اجتماعى ظهور اسلام، شکل‏گیرى طبقه ا‏ى به نام سادات در جامعه‏ى اسلامى بود؛ سادات همگام باگسترش اسلام در سرزمین‏هایى همانند: افغانستان، ایران، پاکستان، سوریه، عراق، لبنان، مصر، هند و … از شرق تا غرب عالم پراکنده شدند و به عنوان گروهى محترم ومتنفّذ مورد توجه عموم قرار گرفتند. افغانستان از جمله سرزمین‏هایى بود که سادات از همان روزهاى نخستین ورود اسلام به منظور تبلیغ از این آیین به آن‏جا هجرت نمودند آنان در شرایط سیاسى، اجتماعى، اقتصادى ومذهبى دوره‏هاى مختلف تاریخ این کشور تأثیر فوق العاده شگرف نهاده‏اند. بررسى تاریخ افغانستان نشان مى دهدکه روز به روز برشهرت و اعتبار طوایف سادات درعرصه‏هاى مختلف این کشورافزوده شده است.

دراین نوشتار ازباب براعت واستهلال  سعى شده است مختصرى از تاریخ سادات افغانستان، از زمان ورود تاکنون بطور گذرا مورد توجه قرارگیرد، وازمجاهدت ها، نقش رهبرى و خدمات علمى، سیاسى، اجتماعى و دینى سادات عظیم الشأن یادى به میان آید. البته با توجه به گستردگی و نفوذ سادات در مناطق مختلف افغانستان ضرورت مبرم به تحقیق و بررسى جامع می باشد که در این راستا امکانات، زمان و انرژى بس وافر را می طلبد، زیرا ادامه این مبحث بساگسترده بوده و موارد و مطالب دراین زمینه آنقدر مبسوط است که جمع آورى و تنظیم و تصحیح کامل آن نیازمند یک گروه تحقیقی مجهز می باشد که بصورت اساسی بتوانند در تمامی نقاط افغانستان مخصوصا نقاط صعب العبور که سادات معظم در آن حضور دارند تحقیق و تفحص نمایند. من دراین جا از باب «لاید رک کله، لا یترک کله» شمه‏ى ازمطالب راجع به این موضوع را تحت عنوان «کوثر النبى» تهیه و تنظیم نموده‏ام، بدان امید که در فرصت‏هاى آینده گام‏هاى بلندتر دراین زمینه برداشته شود.

در تهیه وتدوین این کتاب علاوه براستفاده از کتب متعددى که عناوین هریک در پاورقى ذکر گردیده‏است، از انباشته‏هاى ذهنى واندوخته‏هاى تاریخى آگاهان و دانشوران بسیارى بهره جسته‏ام؛ وتشویق‏ها و مساعدت‏هاى فکرى آن بزرگواران چراغ راه ومایه‏ى  پشت گرمى ام بوده‏است، دراین جاازباب «من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق» لازم مى‏دانم سپاس واحترام عمیق قلبى ام را نسبت به همه‏ى آن عزیزان پیش کش نمایم. بویژه از پژوهش گر ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین آقاى «سیّدمحمدرضاعلوى »که در تنظیم و ویرایش مطالب این کتاب مرا یارى نموده‏اند، کمال تشکر و قدر دانى نموده و از خداوند متعال دوام توفیق براى ایشان وتمام اهل خیر راخواستارم، خداوند بزرگ یار و مددکار همه شان باد.

والسّلام علینا وعلیکم وعلى جمیع عباداللّه الصّالحین .

سیّد جعفرعادلى «حسینى»

بهار۱۳۸۳ ـ قم

…………………………………………………….

پیشگفتارچاپ دوم

سادات محترم در سرتاسر افغانستان(۳۴ ولایت) از زمان‏هاى گذشته مسئولیت‏هاى اسلامى و مذهبى را در مناطق مختلف این کشور ایفاء کرده و در نشر معارف دینی جان نثارى‏ و از خود گذشتگى نشان داده‏اند و در احیاى تفکر اسلامى و دینى در برابر طاغوت‏هاى زمان جهاد و مبارزه چشمگیرى از طرق گوناگون نموده‏اند وسادات گرامی  با حضور فعال شان مکتب را احیاء و زنده نگه داشته‏اند و امروز مسلمانان این سرزمین مرهون و مدیون زحمات سرشار سادات مى‏باشند و تاریخ شاهد و گواه بر این مطلب هست.

کتاب کوثرالنبی(پژوهشی در تاریخ سادات افغانستان) که حدود پنج سال قبل توسط نگارنده تحریر و انتشار یافته بود، در حقیقت بیانگر حضور گستردۀ سادات در ابعاد مختلف می باشد که با خدمات، تلاش های مضاعف و همت های انسانی و اسلامی شان توانستند تا در ترویج و توسعه تفکر اسلامی نقشی بسزا ایفا نمایند.

بنا بر این، همانگونه که مرسوم است ناشران، مؤلفان و مترجمان، هریک به تناسب کار خود و باتوجه به تحولات اوضاع مربوط به مطالب، در رابطه با مقطع زمانى چاپ جدید، مطالبى بنویسند.

لذا جهت اقدام چاپ دوم این کتاب سعی و تلاش صورت گرفته تا به معرفی طوایف و مشاهیر سادات محترم که در چاپ اول کتاب کوثرالنبی ذکر نشده پرداخته شود.

کتاب مذکور در سال ۱۳۸۳ به رشته تحریر در آمد و به تعداد دو هزار نسخه منتشر گردید. امّا دیرى نپایید که نسخه‏هاى آن در بازار نایاب شد و بسیاری از محققین، اهل مطالعه و علاقمندان به تاریخ سادات تقاضاى تجدید چاپ آن را نمودند، از این رو بایک بازنگرى، اطلاعات بیشتری، تحقیق گسترده تر و انکشاف ساختار جملات؛ چاپ کنونی را در خدمت خوانندگان محترم قرار دادم.

در پایان مقدمه  از خوانندگان محترم و محققین فرهیخته که در محتوا و مطالب چاپ دوم این کتاب ما را یاری رسانیده، بالخصوص از نویسنده پرتلاش و خوش فکر جناب آقای محمدمهدی ثاقب که با مشوره های مفید شان به نحو شایسته ای با ما همکاری نمودند قدردانی و تشکر می شود؛ امید است که این نوشتار مورد استفاده عموم طبقات، به خصوص علاقمندان به تاریخ «سادات» قرار گیرد.

با احترام

سیّد جعفر عادلى «حسینى»

بهار۱۳۸۹ ـ کابل

در پایان این یاد داشت از سیده النساء‌العالمین جده‌ سادات، حضرت زهرا(سلام الله علیها) عاجزانه تقاضا داریم که ما را در این اقدام یاری نموده تا به یاری پرور دگار عالمیان سادات مکر بتوانند به بهترین شکل از حریم سیادت پاسداری نمایند و بهانه به دست مخالفین دین و ارزشهای اسلامی نیافتد و از پیشگاه قادر لایزال یاری می خواهم که در این راستا اقدامی که انجام میگرد، موجب رضایت خداوند(جل جلاله)، پیامبرگرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) اهل بیت آن حضرت قرار گیرد.

با احترام

سید جعفرعادلی«حسینی»