۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سیاسی
  • شناسه : 1312
  • ۰۶ حوت ۱۳۹۶ - ۲:۱۳
  • 79 بازدید
کنفرانس مطبوعاتی سید خلیل انوری
​برگزاری انتخابات و روند توزیع شناسنامه‌های برقی باید برمبنای یک اجماع ملی صورت بگیرد

​برگزاری انتخابات و روند توزیع شناسنامه‌های برقی باید برمبنای یک اجماع ملی صورت بگیرد

حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان ضمن خواستار اجماع ملی درباره برگزاری انتخابات و روند توزیع شناسنامه‌های برقی، از درج نام تمام اقوام کشور در این شناسنامه‌ها نیز حمایت کرد. به گزارش پیام آفتاب، سید خلیل‌الله انوری، رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان در گردهمایی اعلام موضع سیاسی، امنیتی و هویتی این حزب امروز جمعه(۴، حوت) […]

حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان ضمن خواستار اجماع ملی درباره برگزاری انتخابات و روند توزیع شناسنامه‌های برقی، از درج نام تمام اقوام کشور در این شناسنامه‌ها نیز حمایت کرد.

به گزارش پیام آفتاب، سید خلیل‌الله انوری، رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان در گردهمایی اعلام موضع سیاسی، امنیتی و هویتی این حزب امروز جمعه(۴، حوت) در کابل از انحصارگری ارگ انتقاد کرد.

آقای انوری بخشی از چالش‌های امروز را برگرفته از تصامیم رهبران گذشته دانست؛ زیرا به باور وی آنان در ۴۰ سال گذشته در راستای نهادینه کردن حاکمیت ملی، حکومت مرکزی و هویت ملی اقدامی درست انجام نداده بودند.

وی همچنان علاوه کرد که مداخلات عناصر بیرونی و عوامل داخلی آنان در نقش تکیه‌داران قومی، باعث تشکیل جزایر قدرت شد و این امر مانع تحکیم حاکمیت ملی در کشور شده است.

رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان با تاکید براین موضوع که تاسیس نهادهای اجتماعی، علمی و فرهنگی یک دستاورد خوب برای جامعه افغانستان است؛ اما تاکید کرد که متاسفانه این نهادها تبدیل به ابزارهای استفاده قومی شده است.

آقای انوری از انحصار رای در ارگ ریاست جمهوری انتقاد کرد و گفت که این موضوع سبب بی‌اعتمادی شهروندان نسبت به حکومت شده است.

وی با اشاره به چالش توزیع شناسنامه‌های برقی و بحث هویت ملی نیز گفت که متاسفانه برخی از افراد، به هویت ملی از دید برتری طلبی و سلطه‌جویی تباری نگاه می‌کنند و در موضع‌گیری‌های خود در این باره، از منظر تک‌قومی می‌بینند که این خود حساسیت سایر اقوام را برانگیخته‌اند.

رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان خواستار یک اجماع ملی درباره روند توزیع شناسنامه‌های برقی شد. او تاکید کرد که در این اجماع ملی باید دلیل مخالفان درج واژه “افغان” نیز شنیده شود و این چالش پیش‌آمده به گونه ریشه‌ای حل شود.

وی همچنان بحث سایر اقوام و قرار گرفتن آنان در زیر چتر ۱۴ قوم که نام‌شان در قانون اساسی آمده است را غیر منطقی خواند و آن را قابل پذیرش ندانست.

آقای انوری تاکید کرد که تمام اقوام افغانستان هویت مستقل خود را دارند و باید به همان هویت تاریخی – فرهنگی‌شان شناخته شوند و نباید آنان را از این حق طبیعی‌شان محروم کرد.

وی خواستار ایجاد یک کمیسیون متشکل از دادگاه عالی و متخصصین و بزرگان قومی شد و گفت که نباید هیچ گونه کوتاهی در مورد خواسته‌های قانونی اقوام ساکن کشور صورت بگیرد.

رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان درباره برگزاری انتخابات نیز گفت که در کمیسیون‌های انتخاباتی هیچ نشانه‌ای از برگزاری انتخابات شفاف دیده نمی‌شود.

آقای انوری تصریح کرد که برگزاری انتخابات براساس شناسنامه‌های ورقی، نه ممکن به نظر می‌رسد و نه شفاف و قابل اعتماد می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد که طرح‌های بدیل حکومت وحدت ملی از سوی جریان‌ها و احزاب سیاسی، نه‌تنها مشکلات را حل نخواهد کرد؛ بلکه افزایش می‌دهد.

رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان خواستار یک اجماع ملی برای برگزاری و تضمین شفافیت و اعتبار انتخابات شد.

به گفته وی؛ پیش از عمر قانونی حکومت وحدت ملی، جریان‌ها، احزاب سیاسی، بزرگان و اعضای جامعه مدنی دور هم جمع شده و راه‌حل مناسب و منطقی برای چالش انتخابات پیدا نمایند.

آقای انوری همچنان خواهان حل شدن جزایر قدرت در درون نظام سیاسی کشور شد و گفت که باید از ظرفیت‌های آنان در جهت تحکیم صلح و ثبات دایمی در افعانستان استفاده شود.

این در حالی است که چالش توزیع شناسنامه‌های برقی، مشخص نبودن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی، بدتر شدن اوضاع امنیتی و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی، به ویژه داعش، سبب نگرانی شهروندان و احزاب و جریان‌های سیاسی در کشور شده اند.

منابع:

خبرگزاری پیام آفتاب:

http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/78228/

خبرگزاری نوبن نیوز:

http://nawinnews.com/2018/02/