۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » علمی، فرهنگی، هنری
  • شناسه : 1193
  • ۰۱ قوس ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶
  • 102 بازدید
روز کتاب و کتاب خوانی
محفل گرامی داشت از روز جهانی کتاب و کتابخوانی در کابل برگزار شد

محفل گرامی داشت از روز جهانی کتاب و کتابخوانی در کابل برگزار شد

بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۴ عقرب ۱۳۹۶ خورشیدی از روز جهانی کتاب در سالن نما رسانه توسط شورای اسلامی سراسری جوانان افغانستان تجلیل شد. در این محفل سخنرانان با انتقاد از حکومت، مخصوصا نسبت به بی توجهی  وزارت اطلاعات و فرهنگ در رابطه با حمایت از محققین، پژوهشگران، ناشران و همچنان سایر ادارات مربوطه […]

بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۴ عقرب ۱۳۹۶ خورشیدی از روز جهانی کتاب در سالن نما رسانه توسط شورای اسلامی سراسری جوانان افغانستان تجلیل شد.
در این محفل سخنرانان با انتقاد از حکومت، مخصوصا نسبت به بی توجهی  وزارت اطلاعات و فرهنگ در رابطه با حمایت از محققین، پژوهشگران، ناشران و همچنان سایر ادارات مربوطه در جهت رشد فرهنگ تشویق نویسندگان، کتاب خوانی و مطالعه توجهی جدی نکرده اند.

شورای اسلامی سراسر جوانان افغانستان از جهانی روز کتاب و کتابخوانی در کابل گرامی داشت به عمل آورد؛ سخنرانان می گویند که از یک سو حکومت برای بلند سطح آگاهی شهروندان به ویژه جوانان توجه ویژه به خرچ نداده و از سوی دیگر تهاجم فرهنگی زمینه کتابخوانی و مطالعه را از جوانان گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالناصر یعقوبی رئیس شورای اسلامی سراسر جوانان افغانستان می گوید که حکومت باید جلو تهاجم فرهنگی را بگیرد و برای بلند بردن سطح آگاهی شهروندان کشور کار اساسی انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس سازمان جهاد فرهنگی با اشاره به نامگذاری روز کتاب و کتاب خوانی افزود: روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در ۲۳ آوریل، برگزار می‌شود، این روز توسط یونسکو نامگذاری شده و در سال ۱۹۹۵ میلادی(برابر ۱۳۷۴ خورشیدی) یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود.

همه ساله در برخی از کشورها ۲۴ عقرب را  به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی با برگزاری نمایشگاه‌ها و محافل سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی روز کتاب و کتاب خوانی را در انتقال علوم با اهمیت خوانده و گفت: کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصئون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. کتاب محصول تجربه‏ های بشری و خلاقیت‏های ذهنی و آموخته‏ های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش‏ها، گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ در داقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است.

وی با اشاره به آثار ماندگار، محققین و نویسندگان افغانستان افزود: در گذشته شخصیت های فراوانی بودند که در نشر علوم اسلامی و انسانی آثار ماندگاری بجا گذاشته و امروز جای یکا یک آن بزرگان خالیست و در این فرصت کوتاه نمی توان از آن شخصیت ها و اهل قلم که آثار ماندگار علمی، اخلاقی، ادبی و سیاسی از خود بجا گذاشتند نام برد و تنها به یکی از آن بزرگان در سده ای اخیر که اهل قلم، خطیب و شخصیت خدوم در این کشور بود و امروز در جامعه ما مظلوم واقع شده حضرت آیت الله العظمی شهید سید محمد سرور واعظ از محققین نامدار کشور است و او در ابعاد مختلف فقه، اصول، ادبیات و اخلاق اسلامی قلم فرسایی نموده و آثار ماندگاری را از خود بجا گذاشته از جمله آثار وی کتاب مصباح الاصول است که امروز در حوزه های علمیه کشورهای عراق، سوریه، لبنان و دیگر بلاد اسلامی مورد استفاده اساتید و آموختگان حوزات علمیه است و در بعد اخلاق کتاب خاطرات زندان و یادی از اخلاق اسلامی که در زندان با یک قلم پنسیل و تیکه های بازمانده پاکت های کاغذی که در آن زمان مورد استفاده انتقال مواد غذایی استفاده می شد، بهترین کتاب اخلاق اسلامی را تحریر می نمایند، در ادبیات عرب برای شاگردان پشتو زبان هم سلول خویش نیز گرامر ادبیات عربی و پشتو را می نویسد، برای وحدت وهمبستگی ملی در این کشور اقدام به چاپ کتاب سیف الاسلام در برابر کتاب اختلاف برانگیز سیف الابرابر که یک ملای اجیر برای دامن زدن به اختلافات مذهبی نوشته بود تحریر و حساسیت های مذهبی را در این کشور کاهش می دهد.

یکی از مهم ترین ویژگیهای آثار این عالم فرزانه این است که بعنوان متون درسی در حوزات علمیه استفاده می شود، دیگر بزرگانی نیز در ابعاد مختلف آثاری از خود دارد که در این فرصت نمی شود به آن اشاره نمود و متاسفانه امروز نقش و جایگاه علمی، سیاسی و اجتماعی آن بزرگان خالیست و در شرایط کنونی راه دادن کتاب های ناسالم به مدرسه ها و خانه ها، در واقع مسمومیت فکری و اخلاقی نسل ما را به دست خودمان فراهم آورده و باید اعتراف کنیم، امروز بزرگان نتوانستند که با برنامه دقیق باعث تشویق محققین دلسوز و اثر گذار و نیز نظارت بر چاپ کتاب و بررسی محتوای آن، در جامعه سلامت خواه و دوراندیش که ضرورت جدی احساس می شود داشته باشد.

رئیس مجمع فرهنگی بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) راجع به  علت عمده کتاب گریزی در جامعه افزود: یکی از مشکلات و کاستی های جامعه ما گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است. این نقیصه، ریشه ها و علت های مختلفی می تواند داشته باشد که شاید در رأس آنها «عدم احساس ضرورت» است. تا وقتی انسان در وضعیت «نیاز» قرار نگیرد، در پی رفع آن نخواهد افتاد.

اگر در پاسخ شبهه های اعتقادی و پرسش های سیاسی دربمانیم، یا در مجلس و محفلی که از موضوع خاصی صحبت به میان می آید، احساس کنیم در آن زمینه بی اطلاعیم و شرمسار شویم و احساس کنیم از چرخه زمان و گردونه پرشتاب مسایل علمی و فکری جامعه عقب مانده ایم، نسبت به خلأ و نیاز آگاه می شویم و این می تواند شوق به مطالعه و کتابخوانی را در ما تقویت کند.

در همین حال، شماری از جوانان و اعضای شورای ولایتی کابل می گویند که نظام آموزش های عالی کشور به شدت فرسوده شده است و پاسخگوی نیازمندی های کنونی نیست. این جوانان همچنان از حکومت می خواهند که کار را به اهل کار بسپارد. به گفته آنان هم اکنون در بسیاری از اداره های دولتی کارمندان خلاف رشته های تحصیلی خود مصروف کار هستند.

گفتنی است که در ختم محفل از دو تن از نویسندگان و محققین هریک: حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس سازمان جهاد فرهنگی و داکتر سید شکیب منتظری رهبر حزب ملی گرای افغانستان تقدیر به عمل آمد و همچنان ترویج کنندگان فرهنگ کتابخوانی و از جمله حجت الاسلام محمد عارف عرفانی، سید علیرضا مبارز،  با اهدای لوح سپاس، تقدیر صورت گرفت و در اخیر محفل با دعائیه حجت الاسلام آقای عطایی خاتمه یافت.