۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » جهان اسلام
  • شناسه : 1188
  • ۰۱ قوس ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
  • 97 بازدید
Mah Safar
فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام

فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام

محفلی به شکرانه ای بازگشت حاج سید ظریف امینی کربلایی از سفر زیارت حرم امام حسین(علیه السلام) و سایر عتبات عالیات مقیم کشور عراق، قبل از ظهر چهار شنبه ۲۶ صفر ۱۴۳۹ هجری قمری، برابر ۲۴ عقرب ۱۳۹۶ خورشیدی در منزل حاج آقای امینی واقع شهرک امید سبز کابل برگزار گردید. این محفل با قرائت […]

محفلی به شکرانه ای بازگشت حاج سید ظریف امینی کربلایی از سفر زیارت حرم امام حسین(علیه السلام) و سایر عتبات عالیات مقیم کشور عراق، قبل از ظهر چهار شنبه ۲۶ صفر ۱۴۳۹ هجری قمری، برابر ۲۴ عقرب ۱۳۹۶ خورشیدی در منزل حاج آقای امینی واقع شهرک امید سبز کابل برگزار گردید.

این محفل با قرائت کلام نوربخش الهی توسط مداح اهل بیت(علیهم السلام) سید ابوالقاسم جوادی عضو مجمع فرهنگی بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و سخنرانی و ذکر توسل به حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) توسط حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس مجمع فرهنگی بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) همراه بود.

حجت الاسلام حسینی در رابطه با فضیلت قبر امام حسین(علیه السلام گفت: حدیثی که بیانگر مطلب در مورد ثواب و پاداش دنیوی و اخروی زائران قبر پاک امام حسین(علیه السلام) و گریه کنندگان و عزاداران آن حضرت در منابع روایی ما آمده است که به برخی اشاره می شود: «مَنْ أَتَى(زار)الْحُسَیْنَ علیه السلام عَارِفاً بِحَقِّهِ غَفَرَ اللهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ(۱)؛ یعنی هر کس امام حسین(علیه السلام) را با شناخت حق او مهم ترین کمال معنوى امام حسین(علیه السلام) که با سایر اهل بیت(علیهم السلام) مشترک است، طهارت معنوى و مصونیت ایشان از گناه و اشتباه است. این ویژگى ، مبدأ بسیارى از فضایل و ویژگى هاى دیگر و از جمله وجوب مودّت نسبت به امام(علیه السلام) و اطاعت از ایشان، و نیز همتایى او با پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله) در دوستى و دشمنى، و صلح و جنگ است.

وی افزود:  قدر زیارت امام حسین(علیه السلام) را بدانید؛ زیارت نمودن با شناخت از امام حسین(علیه السلام) که همانا شناخت حقیقی پروردگار است که من در بحث جامعه «عاشورایی، زمینه ساز ظهور» شب های جمعه با اعضای محترم مجمع بقیه‌الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارم و در این روایت نیز زیارت با شناخت واقعی و حقیقی امام حسین(علیه ا لسلام) را اینگونه بیان می فرماید که هرکی زیارت با شناخت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد.

همچنان در روایت دیگری از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) شهادت امام حسین(علیه ا لسلام) را تعبیر به آتشی در دل مومنان بیان فرموده و آن حضرت می فرماید: إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَهً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ أبَدا(۲)؛ شهادت حسین آتشى در دل مؤمنان درانداخته است که هرگز سرد نخواهد شد.

این عالم دینی با اشاراه به اینکه در دوران حکومت عباسیان  و از جمله متوکل عباسی تلاش زیادی به خرج دادند که بر زائران و محبان امام حسین(علیه السلام) فشار آورده و بر زواران قبرآن حضرت کاهش دهد و آن را کمرنگ سازند و او به جنایات بسیاری همچون به شهادت رساندن امام هادی(علیه السلام) پرداخته بود و در نهایت پرونده ی خود را با قتل زائران امام حسین(علیه السلام) تکمیل نمود افزود: جعفر بن معتصم ملقب به المتوکل علی الله که بعد از واثق به حکومت رسید در سیاست داخلی به جلب افکار عمومی پرداخت دوستان اهل بیت(علیهم السلام) را همه جا مورد تعقیب قرار داد و بدین ترتیب از دوره ی خلافت متوکل، پیروان اهل بیت(علیهم السلام) مورد تعقیب و آزار قرار گرفتند.
از اقدامات جنایتکارانه وی ویران کردن قبر امام حسین(علیه السلام) و سایر شهدای کربلا در سال ۲۳۶ هجری قمری بود به نحوی که به دستور وی قبر سیدالشهدا را با زمین یکسان کردند و آب بر آن بستند و زمین آنجا را کشت نمودند.

او که قبر امام حسین(علیه السلام) را پایگاهی بر علیه حکومت خود می دید، متوجه گردید که گروه گروه از مردم شبانه به زیارت محل قبر امام(علیه السلام) می روند(حتی پس از تخریب) و آنجا را زیارت می کنند. از این جهت مامورانی را در نزدیکی قبر امام(علیه السلام) قرار داد تا هر کس را که به آنجا می رسد به قتل برسانند ولی باز هم این روش(کشتن زائران قبر اباعبدالله الحسین توسط عمال متوکل) مفید فایده قرار نگرفت و باز هم مردم با وجود این به زیارت قبر امام(علیه السلام) می رفتند.
به رغم وحشیگری های متوکل نسبت به زوار قبر امام حسین(علیه السلام)، هرگز این مسیر تعطیل نشد و از رونق نیفتاد و مردم به صورت های مختلف خود را به کربلا می رساندند و امام حسین(علیه السلام) را زیارت می کردند. سرانجام متوکل مجبور شد طی بخشنامه ای زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) را بشرط اینکه دست راست زائر را قطع کنند، آزاد نماید؛ و در اندک زمانی صف مشتاقان زیارت با وجود این شرط نیز طولانی گردید.
مسعودی، مورخ بزرگ، در کتاب مروج الذهب می نویسد: خانمی به قصد زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) به مامور ثبت نام مراجعه کرد. به وی تذکر دادند آیا می دانی که شرط رفتن به زیارت قطع دست است؟

آن زن پاسخ داد:

از شرایط آگاهم!

متصدی ثبت نام، اسم این خانم را می نویسد. آن گاه به وی می گوید دستش را برای قطع کردن بیرون بیاورد. آن زن دست چپ خود را بیرون می آورد.

مامور می گوید: خانم!

بخشنامه می گوید باید دست راست داوطلب زیارت قطع شود.

آن زن دست راست خود را از زیر حجاب بیرون آورده و می گوید: این دست را که سال گذشته قطع کرده اید!(۳)
و اینگونه بود که راه امام حسین(علیه السلام) تداوم یافت و قبر ایشان بسان پرچم رهایی بخش برای همیشه به اهتزاز درآم، زیرا امام حسین(علیه السلام) برای حفظ اسلام و ارزشهای دینی قیام کرد و به فرمایش پیامبر گرامی  اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) شهادت حسین آتشى در دل مؤمنان درانداخته است که هرگز سرد نخواهد شد.

پی نوشت ها:

  1. الکافی، طبع دار الکتب الإسلامیّه، ج۴، ص۵۸۲، ح۸؛ کامل الزیارات، طبع دار المرتضویّه، ص۱۴۰، ح۱۵؛ وسائل الشیعه، طبع مؤسّسه آل البیت علیهم السلام، ج۱۴، ص۴۱۰، ح۱۹۴۷۸؛ هدایه الأمّه إلى أحکام الأئمّه علیهم السلام، العتبه الرضویّه المقدّسه على مدفونها آلاف التحیّه و الثناء، ج۵، ص۴۷۷، ح۱؛ مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول علیهم السلام، طبع دار الکتب الإسلامیّه، ج۱۸، ص۳۰۹، ح۸ ؛ کامل الزیارات، ص۱۳۸، باب۵۴، ح۱ .
  2. مستدرک الوسائل : ج ۱۰ ، ص ۳۱۸ / دانشنامه امام حسین : ج۱۰، ص ۳۲
  3. ۳٫ شهیدی، سیدجعفر. تاریخ تحلیلی اسلام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی؛ نشر دانشگاهی، ۱۳۸۷٫
    – فیاض، علی اکبر. تاریخ اسلام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۲٫
    – بشارتی، علی محمد. از ظهور اسلام تا سقوط بغداد (تاریخ تحلیلی اسلام و ایران)، تهران: سازمان تبلیغات اسلام؛ حوزه هنر، ۱۳۷۹٫
    – خضری، سید احمدرضا. تاریخ خلافت عباسی (از آغاز تا پایان آل بویه)، تهران: سمت، ۱۳۸۸٫

دانشنامه امام حسین(علیه السلام) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ،  ج ۱ .

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.