۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 2052
  • ۱۵ اسد ۱۴۰۰ - ۲:۵۸
  • 88 بازدید
 1همایش جنگ و صلح
همایش علمای اهل تشیع افغانستان پیرامون جنگ و صلح

همایش علمای اهل تشیع افغانستان پیرامون جنگ و صلح

همایش «شورای عالی علمای امامیه افغانستان» پیرامون جنگ و صلح در کابل برگزار شد. نخستین همایش «شورای عالی علمای امامیه افغانستان» پیرامون تحولات جاری کشور، جنگ و صلح، قبل از ظهر پنج شنبه 14 اسد 1400 خورشیدی  در تالار نما رسانه واقع غرب کابل برگزار شد، در این همایش از تجاوز بیگانگان، جنایات جنگی، بی‌عدالتی […]

همایش «شورای عالی علمای امامیه افغانستان» پیرامون جنگ و صلح در کابل برگزار شد.

نخستین همایش «شورای عالی علمای امامیه افغانستان» پیرامون تحولات جاری کشور، جنگ و صلح، قبل از ظهر پنج شنبه 14 اسد 1400 خورشیدی  در تالار نما رسانه واقع غرب کابل برگزار شد، در این همایش از تجاوز بیگانگان، جنایات جنگی، بی‌عدالتی مذهبی، سیاسی و اجتماعی، ضرورت و اهمیت صلح در افغانستان تاکید صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی در این همایش، شمار زیادی از عالمان دین، اساتید حوزه و دانشگاه، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و ملی اهل تشیع شرکت نموده بودند، سخنرانان درباره‌ی وضعیت کنونی افغانستان، جنگ­های خانمانسوز و روند صلح موقف شان را مشخص و «شورای عالی علمای امامیه افغانستان» باصدور قطعنامه پایانی این همایش موضع گیری شان را پیرامون جنگ و صلح واضع ساختند.

با شدت گرفتن جنگ در کشور، «شورای عالی علمای امامیه افغانستان» در گردهمایی تأکید نمودند که جنگ کنونی در کشور مشروعیت شرعی و اسلامی ندارد و حکومت و طالبان باید راه مذاکره را پیش و با حضور اقشار مختلف جامعه و بصورت وسیع­البنیاد از انحصار دو فرد در حکومت بیرون شود و مردم افغانستان خود را در این صلح ببینند و ما خواهان صلح بین الافغانی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، اعضای این شورا می‌گوید در حالی که به حضور امریکا در افغانستان پایان داده می­شود، مردم هوشیار باشند و مباد امریکایی­ها این بار نیز بر طبل نفاق و جنگ بکوبند و نباید دو باره در این کشور مردم بی گناه نباید به خاک و خون کشیده شوند، این جنگ­های خانمانسوز که هردو طرف مسلمان و هموطن ما کشته می­شوند، مشروعیت دینی ندارد و از سوی دیگر هیچ طرفی نمی­توانند از راه نظامی افغانستان را بگیرند و طرف مقابل را از جامعه حذف نمایند.

حجت­الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین جعفری رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان در این نشست پیرامون اوضاع جاری کشور گفت: هویت ملی مردم افغانستان با خطر رو به رو است و طرف­های درگیر نباید بیش از این بر طبل جنگ بکوبند.

معاون اول شورای اخوت اسلامی شدت گرفتن جنگ و سرنوشت نا روشن صلح، از طرف­های درگیر جنگ خواستند تا از جنگ دست بکشند افزود: هم سر حکومت صدا می­کنم هم سر طالبان که ای بزرگواران حالا که خارجی­ها رفته­اند چه مبنای دینی و شرعی دارید برای ریختن خون مردم و چرا بر طبل جنگ می کوبید؟

این عالم دین اضافه نمود: گرچند آمریکایی­ها با تمام وعده و وعیدهای شان کشور را بدون تعهد بین المللی در میدان رها نمودند، که تبعاتی را در قبال دارد.

بنا بر اساس صحبت­های رییس شورای عالی علمای امامیه افغانستان در پیوند با اهداف شکل گیری این نهاد دینی و اجتماعی افزود: شورای عالی علمای امامیه یکی از نهاد های علمی و فرهنــگی و مستقل و غیر وابسته به جریان های سیاسی و حزبی و با توجه به شرایط بحرانی و فشارهای بیرونی بر اوضاع سیاسی کشور که نه تنها بر اتحاد و همگرایی میان نهادهای همسو و با هم برادر کشور می­نگرد، این نهاد مستقل علمی، فرهنگی و دینی و بنا بر مسولیت دینی و انسانی خویش در این اوضاع نا بسامان کشور با دایر نمودن همایش و گفتمان مشوره با علمای مستقل در راستای صلح خواهی در کنار مردم خویش مدافع ارزش­های دینی و مذهبی هست.

حجت­الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی معاون اول شورای عالی علمای امامیه افغانستان ابراز داشت که مهم ترین رسالت علما این که باید بیش از هر زمان دیگر همبستگی خود را حفظ و در این راستا مسولیت خود را اجرا کنند و افزود: از علمای خدوم، غیر وابسته و مستقل کشور انتظار می­رود علاوه بر استقلالیت خویش، به خاطر استحكام  همبستگی جامعه‌ی اسلامی‌مان همچو نشست و گفتمان­هایی را در راستای همبستگی، شناسایی علمای واقعی به دفاع از ارزش‌های دینی احساس مسئولیت نمایند و بیش از هر زمان  دیگر می‌طلبد که در قبال سرنوشت جامعه‌ی خویش موضع روشن داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی با تأکید به برجسته ساختن نقش علمای واقعی و خدوم و آشنا ساختن نسل امروز برای الگو قرار از خدمات عالمان واقعی حوزه­های علمیه دیروز افزود:  اگر علمای امروز چون عالمان رسالت¬مند گذشته و بدون دخالت حاکمان و سیاسیون استقلال و جایگاه و مسئولیت خود را درک و حفظ نمایند؛ بدون شک در مناسبت¬های مختلف و اینک در آستانه¬ی ماه محرم که فصل تبیلغ و بیان امر به معروف و نهی از منکر است، ایجاب می¬کند که در این فصل که ماه تبلیغ و پیام رسانی هست، استفاده درست صورت گیرد.

حجت­الاسلام والمسلمین محمد داود محمدی، عضو دیگر شورای عالی علمای امامیه افغانستان نیز با تأکید بر مسولیت دینی و انسانی علما در این اوضاع با دایر نمودن جلسات توجیهی و مشورتی در راستای صلح خواهی خطاب به طرف­های درگیر گفت:

به وجدان خود  مراجعه کنید و ببینید جنگ شما در این کشور چگونه است بر علیه مسلمان است یا بر علیه کفر.

در پایان همایش«جنگ و صلح» حجت­الاسلام والمسلمین علی رضا علیزاده، عضوی شورای عالی علمای امامیه افغانستان اظهار داشت: از سازمان همکاری های اسلامی، سران کشورهای اسلامی و سازمان ملل متحد می­خواهیم که مردم افغانستان را در آوردن صلح کمک کنند…

 

قطعنامه پایانی گردهمایی شورای عالی علمای امامیه افغانستان در پیوند با جنگ و صلح در کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی فی کتابه: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاتِ الله وَيَخْشَوْنَهُ وَلا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلا الله وَكَفَى بِالله حَسِيبًا(احزاب/39)

به تاکید و تصریح قرآن کریم و دیگر متون دینی، دین اسلام بر صلح و همدیگر پذیری پایه گزاری شده است.

بنا براین بر هر مسلمان واجب است تا در ایجاد صلح و صمیمیت در میان پیروان دین اسلام تلاش نماید.

افغانستان به عنوان کشور اسلامی،‌ بر اثر مداخلات قدرت¬های خارجی، از چهار دهه بدینسو درگیر منازعه و جنگ بوده در عین حال  مردم مسلمان آن نسبت به علمای دینی  بعنوان مرزبانان اعتقادات شان باور مند هستند و بدین لحاظ علما در مبارزه علیه متجاوزین، پیشگام بوده و جامعه را رهبری کرده¬اند هم چنان علما در طول تاریخ درزمنیه¬ی حل منازعات، ایجاد صلح و همدیگر پذیری در میان مسلمانان پیش گام بوده و نقش برازنده¬ای داشته اند. در ادامه رسالت تاریخی خویش، این بار «شورای عالی علمای امامیه افغانستان» به منظور ایجاد روحیه صلح خواهی و تقویت فضای اخوت و برادری دینی در میان پیروان مذاهب اسلامی در افغانستان، همایش(موضع گیری این شورا پیرامون جنگ و صلح در کشور) ‌را دایر نموده و موارد ذیل را به عنوان قطع نامه پایانی تصویب می­نمایند:

۱. با توجه به بحران جاری کشور و تجربیات تاریخی، جنگ راه حل برون رفت از بحران کنونی نبوده بلکه یگانه راه خلاصی از منازعات، گفتگو و مذاکرات همه شمول و وسیع البنیاد میان خود افغان­ها است.

  1. شورای عالی علمای امامیه افغانستان، از صلحی استقبال می­کند که در آن رسمیت مذهب شیعه امامیه قانون احوال شخصیه اهل تشیع وسایر حقوق شهروندی تضمین شود.
  2. از علمای خدوم، مستقل و خوشنام کشور می­خواهیم تا در شرایط بحرانی فعلی از تمام توان شان در راستای ختم جنگ و ایجاد زمینه صلح و ثبات در کشور، استفاده نمایند.
  3. بحرانی جاری و روزگار فلاکت باری که دامنگیر مردم مسلمان افغانستان شده است، نتیجه مستقیم مداخلات و لشکر کشی آمریکای فتنه­گر در این سر زمین بوده است؛ لذا ما از خروج آمریکا و هم پیمانان­اش از افغانستان استقبال می­کنیم و از طرف­های افغانی می­خواهیم تا متوجه توطئه­های بعدی آن­ها بوده باشند، تا مبادا در دام دسایس امریکایی­ها بیفتند.
  4. شورای عالی علمای امامیه افغانستان، از سازمان همکاری اسلامی، سران کشورهای اسلامی وسازمان ملل متحد تقاضامند است تا مردم مظلوم افغانستان را، در آوردن صلح و ثبات و ختم جنگ، یاری رسانند.
  5. شورای عالی علمای امامیه افغانستان در آستانه ماه محرم الحرام که ماه تبلیغ و ترویج معارف دینی است، از مبلغین و خطبا می-خواهد تا در خطابه و منابر شان روحیه صلح طلبی پرهیز از جنگ و منازعه و روحیه اخوت اسلامی که اساس مکتب سید الشهدا بر آن است را ترویج و تبلیغ نمایند.

۷. شورای عالی علمای امامیه افغانستان از مراکز بزرگ علمی و فقهی؛ مانند جامعه الازهرحوزات علمیه نجف و قم و سایر مراکز اسلامی می­خواهد تا در ختم جنگ و آوردن صلح پایدار در افغانستان اهتمام جدی ورزند.

25 ذی الحجه  1442 هجری قمری، برابر 14 اسد 1400 خورشیدی

گردهمایی شورای عالی علمای امامیه افغانستان پیرامون جنگ و صلح

گفتنی است شورای عالی علمای امامیه افغانستان در اثر تلاش موسسان آن، از اواخر سال 1399 خورشیدی با اخذ جواز رسمی از وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان به فعالیت آغاز نمودند.

اولین نشست شورای عالی علمای امامیه افغانستان بتاریخ 8 میزان 1399 خورشیدی پیرامون بیرون رفت از معضلات جاری کشور، باالخصوص جهت تأمین صلح عزت مند به عنوان ضرورت اجتماعی مردم افغانستان و پایان جنگ در کشور تبادل نظر نمودند.

این نشست نیز در حالی برگزار گردید که جنگ­های خانمانسوز در سه ماه گذشته در کشور افزایش یافته است.

گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/ کابل- افغانستان