۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1455
  • ۱۹ جوزا ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
  • 90 بازدید
نیاش شب‌های قدر و یاد اولین شهیدمحراب
نیایش در شب های قدر و یاد نخستین شهید محراب

نیایش در شب های قدر و یاد نخستین شهید محراب

عصر سه شنبه ۲۰ رمضان ۱۴۳۹ هجری قمری (۱۵ جوزا ۱۳۹۷ خورشیدی) مراسمی در حسینیه بقیه الله(عج) واقع در سرکاریز قلعه شهاده غرب کابل از سوی مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) به مناسبت شب قدر و همزمان با سالروز شهادت نخستین شهید محراب حضرت امیرالمومنین علی(ع) با حضور علمای شیعه و سنی از ساعت ۵ تا […]

عصر سه شنبه ۲۰ رمضان ۱۴۳۹ هجری قمری (۱۵ جوزا ۱۳۹۷ خورشیدی) مراسمی در حسینیه بقیه الله(عج) واقع در سرکاریز قلعه شهاده غرب کابل از سوی مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) به مناسبت شب قدر و همزمان با سالروز شهادت نخستین شهید محراب حضرت امیرالمومنین علی(ع) با حضور علمای شیعه و سنی از ساعت ۵ تا هنگام گلبانگ اذان برگزار شد.

سخنرانان پیرامون فضائل ماه مبارک رمضان و مقام معنوی و شهادت امام علی(ع) سخن گفتند.

این محفل با گردانندگی سید محمد حسینی آغاز، او به عنوان سرآغاز برنامه‌ی این نشست، با ذکر چندی از احادیث پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) در مورد فضائل ماه مبارک رمضان و مقام امیرالمومنین(ع)  بیان کرد. و محفل با قرائت کلام الله مجید با صدای دلنشین سید ابوالقاسم جوادی عضو مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) رسما شروع گردید.

داکتر سید علی موسوی چکاوک بحر طویل خویش را که در باب فضائل و مختصری از زندگانی امیرالمومنین علی (ع) سروده بود به خوانش گرفت و گفت: امام علی(ع) مربوط به یک قشر یا یک مرحله فکری نیست بلکه امام علی(ع) یک افتخار بشری و نقطه مشترک جهان اسلام است.

در ادامه محفل گروه تواشیح مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) با اجرای زیبا به معنویت این محفل افزود.

آنگاه حجت الاسلام و المسلمین شیخ غلام عباس مصباح، رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلامی افغانستان در رابطه به ماه مبارک رمضان و شب های قدر، هفته نزول قرآن کریم و شخصیت معنوی امام علی(ع) اراد سخن نموده و گفت: برای اینکه مردم آمادگی ماه مبارک رمضان را بگیرند پیامبر گرامی اسلام(ص) خطبه ای  را در جمعه اخیر ماه شعبان قرائت می کرد و ماه رمضان را ماه برکت، مغفرت و رحمت می خواند..

حجت الاسلام و المسلمین غلام عباس مصباح رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلامی و هم چنین امام خطیب جمعه مسجد جامع مدینه العلم در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مجمع فرهنگی بقیه الله گفت: شب قدر، شبی است که در طول سال یکبار بندگان خداوند می‌توانند توفیق کسب آن را پیدا نماید.

آقای مصباح در مراسم بزرگداشت از شب قدر و شهادت حضرت امیر المومنین علی(ع) به ذکر چند حدیث از پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه معصومین(ع) در مورد فضایل و برکات ماه مبارک رمضان  پرداخت و گفت که خداوند در این ماه برای بنده مومن خود نفس کشیدن و خواب وی را نیز مورد اجر و ثواب قرار داده است وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه میهمانی خداوند بوده و بنده مومن و متعبد در این ماه بر سر سفره خالق خود می‌نشیند و از فیوضات مادی و معنوی این ماه استفاده می‌برد و خداوند هم حتی کوچکترین عمل ایشان که نفس کشیدن باشد را نیز مورد اجر و ثواب قرار داده است.

ایشان با بیان اینکه همان طوری میزبان زمانی که مهمانی را دعوت می نماید تلاشش بر این است که  نهایت خوش رفتاری و پذیرایی را از او انجام دهد و او را ازخود راضی نگه دارد و خداوند لایزال نیز که خالق تمام کاینات هست بنده خود را در این ماه بر سر سفره با برکت و رحمت خود فرا خوانده است و از او پذیرایی می‌نماید تا از این فرصت و زمان استفاه نماید و خود را از فیوضات معنوی و الهی سیراب نماید.

این عالم دینی افزود که نکته مهم در این است که میهمان هم باید شرط ادب و اخلاق را در این ماه و یا خانه نهایت رعایت نماید. لذا با این وصف ماه مبارک رمضان ماه پر از برکت و رحمت بوده و بنده مومن او هم باید نهایت تلاش نماید تا استفاده کامل را از این ماه ببرد و طاعت و عبادت خالق خود به بهترین وجه ممکن بجا آورد.

آقای مصباح  در ادامه این سخنان خود اظهار داشت که در قرآن کریم بیش از ۵۰ آیه وجود دارد و خطاب به بنده های مومن است که ایمان بیاورید و عمل صالح انجام دهید لذا ایمان آوردن به خداوند و نشانه های او کافی نبوده بلکه بنده مکلف است در کنار آن اعمال صالحه و پسندیده انجام دهد چون ایمان و عمل صالح لازمه و ملزوم همدیگر هستند.

این عالم دینی در احیا کردن شب های قدر خطاب به حضار  تصریح کرد که طاعت و عبادتی  که در شب های قدر انجام میپذیرد ثواب و اجرش هزاران برابر بیشتر در دیگر ماه هاست لذا بنده مومن باید تلاش نماید در این چند شب قدر نهایت استفاده را ببرد چون شب قدر فقط یک شب در سال بوده و طاعات و عبادت در این شب ثواب بس عظیم و غیر قابل شمارش دارد.

رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلامی در اخیر مطالب خود به اوصاف و فضایل امیر مومنان امام علی(ع) و شهادت این امام بزرگوار در این شب پرداختند و گفتند حضرت علی(ع) بعد از رسول خدا اولین شخصیت جهان بشریت بوده و الگوی به تمام معنا برای بشریت است ایشان در مورد ظلم های که به آنحضرت شده نیز پرداختند و گفتند که در حق حضرت علی(ع) دو نوع ظلم شد یکی اینکه در وصف او غلو شد و دیگر اینکه حقش را غصب کردند.

آقای مصباح گفت: حضرت علی(ع) با ظلمی که در حقش صورت با آنهم می بینیم که مورد احترام دانشمندان غیر مسلمان نیز قرار دارد، چنانچه جرجرداق مسیحی میگوید: من عاشق فضیلت ام و سرچشمه فضلیت علی(ع) است و جایگاه علی ابن ابیطالب را این دانشمند مسیحی و دیگر دانشمندان کشور مافوق تصور خوانده است.

. در ادامه آیاتی از قرآن کریم که خداوند به پیامبر(ص) می فرماید: کافرین نبوت تورا انکار می کند، اما در گواهی  و شهادت دادن به پیامبری تو دو کس کافیست که خداوند و علم الکتاب(علی ابن ابیطالب) است.

این عالم دینی با اشاره به داستان معاویه، عمر عاص ویزید که باهم نشسته بودند، مسابقه گذاشتند که در مدح حضرت علی شعرگویند؛ ابتداء معاویه گفت:

خیر الوری من بعد احمد حیدر والناس ارض والوصی سماء

یعنی بهترین مردم بعد از پیامبر علی همان حیدر است ومردم همه در مقابل او مانند زمین اند و علی مانند آسمان در مقام وفضیلت است.

آنگاه عمرو عاص گفت:

وهو الذی شهد العدو بفضله والفضل ما شهدت به الاعداء

یعنی علی کسی است که دشمنان او به فضیلت وبرتری او شهادت می دهند وفضیلت آن است که دشمنان به آن اقرارکنند وشهادت دهند.

آنگاه یزید گفت:

کملیحه شهدت بها ضرائها والحسن ما تشهد به الضرا

یعنی او مثل زن صاحب حسنی است که هوو های او به کمال او شهادت می دهند وخوبی وحسن آنست که هووهای به آن شهادت دهند.

در ادامه مراسم، مداح دلسوخته اهل‌بیت(ع) حاج سید کاظم هاشمی با ذکر مصیبت جانسوز اشک مردم را جاری ساخت.

سپس مفتی مولانا عبدالرحمن رحمانی، نماینده بلخ در شورای ملی و عضو شورای اخوت اسلامی نیز با بیان اینکه برخی عقاید و حقایقی پنهان ناشده ای در وصف امیر مومنان وجود دارد که به ذکر اوصاف و فضایل امیر مومنان علی(کرم الله وجهه)پرداخته است، ایشان با ابراز تاسف که برخی عوامل مغرض وجود دارد که دست به تحریف آیات و روایات میزنند و در صدد شبه و شک ایجاد کردن هستند و از طرفی هم عوام نیز این اسناد و روایات ضعیف و جعلی را که در خورشان دادند پایه و اصل قرار می دهند و موجب بروز مشکلات و شکاف های اختلافی در جامعه اسلامی می‌شود که آبشخور این نوع اسناد و روایات جعلی و نامعتبر نیز دسایس برخی دشمنان اهلبیت و نبوت می باشند که امروزه باعث شده ده ها نخبه دینی و اسلامی ما در صدد حل  این گونه مسایل پا به عرصه تحقیق و مطالعه بزنند.

این محقق دینی در عرصه قرآنی و علوم اسلامی در اخیر سخنان خود گفتند که با تحقیقاتی که انجام داده ام بیش از ۳۰۰ آیه در قرآن عظیم الشان در مورد علمیت و دانایی حضرت علی(ع) بوده که این امر موجب شده برخی شبهات و احادیثی جعلی که ساخته و پرداخته عده ای مغرض است را باطل نماید.

آقای رحمای با داستانی سخنانش را ادامه داده و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) با علی ابن ابیطالب(ع) سخن سری داشت، ولی این سخن سری شان خیلی طولانی گردید طوریکه اصحاب کرام گفت: این قدر سخن سری طولانی؟ در آن زمان پیامبر می فرماید من تقاضای این سخن سری طولانی با علی(ع) را نداشتم لیکن خداوند همین را تقاضا داشت. مفتی رحمانی در پایان سخنانش امام علی(ع) را امام مشترک پیروان مذاهب اسلامی خوندهمه خواند.

در ادامه محفل مولانا حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان با فرصت کوتاه که در اختیار داشت به صورت مختصر به فضائل ماه مبارک و نزول قرآن کریم و شب های قدر پرداخته و افزود: خداوند یک شب قدر را برابر با یک هزار ماه است که بیشتر از عمر انسان است و از نظر معنوی این شب را شبی خواند که نظیر ندارد.

همزمان با نزدیک شدن به گلبانگ اذان مغرب حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی رئیس مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) ضمن قدر دانی از روزه داران مومن و حضور شخصیت ها یاد آوری نمود که باید اینگونه محافل مشترک تقویت و علمای بزرگوار با حفظ استقلال خویش به شبهات و برخی مباحث تحقیقی و منصفانه مردم و جامعه را آگاه سازند و این نشست‌ها باعث نزدیک شدن افکار و اندیشه‌های دینی و اخوتی می‌گردد.

در پایان مراسم با دعائیه حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن فاضل زاده  خاتمه یافته و اعضای مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) از مهمانان روزه دار پذیرایی نمودند.

گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/ سید نور آقا احسانی

در خبرگزاری آوا:

http://www.avapress.com/fa/report/164911/