۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان
  • شناسه : 1731
  • ۲۹ جوزا ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
  • 96 بازدید

نخستین کنگره‌ی شورای هماهنگی اهل تشیع در کابل برگزار شد

نخستین کنگره‌ی شورای هماهنگی اهل تشیع افغانستان، جمعه، ۲۴جوزا ۱۳۹۸ خورشیدی  در تالار لویۀ جرگه در کابل برگزار شد، در این کنگره از بی‌عدالتی مذهبی، سیاسی و اجتماعی در جامعه تشیع افغانستان و موج سواری برخی رهبران بنام مذهب و قوم سوء استفاده از اقوام و مذهب هرکدام به نام و نوا رسیدند و نیز […]

نخستین کنگره‌ی شورای هماهنگی اهل تشیع افغانستان، جمعه، ۲۴جوزا ۱۳۹۸ خورشیدی  در تالار لویۀ جرگه در کابل برگزار شد، در این کنگره از بی‌عدالتی مذهبی، سیاسی و اجتماعی در جامعه تشیع افغانستان و موج سواری برخی رهبران بنام مذهب و قوم سوء استفاده از اقوام و مذهب هرکدام به نام و نوا رسیدند و نیز در باره هویت اقوام که تا کنون درج تذکره های برقی نشده‌اند نیز تاکید صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، در این کنگره، شمار زیادی از عالمان دینی، اساتید حوزه و دانشگاه، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و ملی و شهروندان اهل تشیع شرکت کرده بودند تا به گفته‌ی آن‌ها درباره‌ی وضعیت کنونی در افغانستان، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی و روند صلح، موقف شان را مشخص سازند.

شرکت‌کننده‌گان این کنگره، اوضاع افغانستان را نگران کننده توصیف کردند و تأکید ورزیدند که باید برای برقراری صلح در افغانستان عدالت اجتماعی در کشور تأمین شود.

حجت‌الاسلام حاج سید حسن فاضل‌زاده، رییس موقت کنگرۀ شورای هماهنگی اقوام اهل تشیع بیان داشت: آن‌چه مهم است این است که اندیشۀ خودرا در اختیار کسی قرار نده…! بیا به فکر دراز مدت وطن خود بشو. بخاطر مادیات و بخاطر مسایل بی ارزش دنیوی وطن خودرا خراب نکن.»

این عالم دینی در نشست ۲۴ حوزا، بر اتحاد و هماهنگی میان مردم در کشور نیز تأکید نمودند و افزود: گفتند تا زمانی‌که شهروندان خودشان دست از جنگ نکشند، کشورهای بیرونی در افغانستان صلح آورده نمی‌توانند.

رییس کنگره‌ی شورای هماهنگی اقوام اهل تشیع با یاد آوری از رحلت آیت‌الله العظمی محقق کابلی که چند روز پیش درگذشت، با خواندن فاتحه و اتحاف بر ارواح دیگر عالمان خدوم و شهدای کشور درود فرستادند.

سیروس علاف، یکی از برگزارکننده‌گان این کنگره نیز افزود: دیگر اجازه نمی‌دهیم کسی بیاید به‌جای ما تصمیم بگیرد. ما اجازه نمی‌دهیم که مارا به چشم بانک رأی ببینند.

این عضو هیأت رهبری شورای هماهنگی اقوام اهل تشیع گفت: اگر ما شیعه‌ی واقعی خودمان را می‌دانیم باید درس عدالت و برابری از مولای مان حضرت علی(ع) بیاموزیم، به عنوان پیرو آن حضرت نباید امتیازات را به یک قوم خاص اختصاص دهیم و دیگران را از حقوق شهروندی شان محروم سازیم. پیروان واقعی اهل‌بیت(ع) مبارزه را باید ازحضرت امام حسین(ع) آموخت که دربرابر بی‌عدالتی ایستاده شد وهیچ وقت تسلیم به ظلم واستبداد نگردید، من در این جمع  پیروی از اهل‌بیت(ع) و شیعه علی(ع)  را آرزو می‌کنم و یه تعلق به قوم خاص و نادیده گرفتن سایر براداران و هم‌کیشان خود را.

او گفت: یگانه راه حل معضلات و مشکلات جامعه‌ی ما رسیدن به عدلت اجتماعی و شناسایی هویت قومی هست و نباید بنام قوم برتر حقوق دیگر اقوام نادیده گرفته شود، باید هرکس به خواست‌ها و حقوق خویش برسند.

آقای علاف رئیس هیأت موسسین شورای اقوام تشیع در افغانستان در تالار لویه جرگه گفت: موضوع جلسه هیچ ارتباط به موشکافی تعصب و جدا ساختن ندارد و این شورا در برابر هیچ قومی قرار نمی‌گیرد، بحث در پیاده شدن عدالت اجتماعی هست و بخش از مردم ما در سال‌های اخیر از سه واژه رنج می‌برد:

۱٫ محرومیت

۲٫ مظلومیت

۳٫ بی‌پناهی و تنها راه نجات پیوستن به همدیگر و از طریق راهکار‌های عاقلانه و ترمیم اشتباهات برخی‌ها باشیم و تا زمانی‌که اعتماد سازی نشود مشکل دامن گیر جامعه‌ی ما هست.

حجت‌الاسلام شیخ سلیمان خلیلی، یکی دیگر از برگزارکننده‌گان و سخنرانان این نشست اظهار داشت: «بی ثباتی و نا امنی، فساد و بی بندوباری به اوج خود رسیده‌است. پس یکی از خواسته‌ها و اهداف این کنگرۀ ملی صلح است.»

هرگونه حرکت (سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی) که مخالف روح جمعی ملت ما و در تناقض با پروسه ملت سازی و وحدت ملی ماباشد، محکوم است.

این عالم دینی افزود: افغانستان متعلق به همه اقوام ساکن در این کشور است و باید عاری از تبعیض و نادیده گرفتن حقوق شهروندی اقوام باشید و مکلفیت دولت است که عدالت اجتماعی وحقوق شهروندی را برای همه اقوام در نظر گیرند.

از اینرو، برآن شدیم که در چهار چوب قانون اساسی و سایرقوانین نافذه وبا تاکید برحفظ وحراست از مصالح علیای کشور تامین وحدت ملی، برابری بین همه اقوام و غیر وابسته به احزاب سیاسی داخلی وخارجی تحت نام شورای هماهنگی اقوام تشیع افغانستان ایجاد شده است.

گفتنی است در شورای اقوام اهل تشیع افغانستان شامل: سادات، قزلباش، بیات، پشتون، تاجیک، خلیلی، تیموری و..می‌باشد و در این کنگره بیش پنج هزار تن اقوام تشیع افغانستان از پایتخت و ولایات مختلف کشور گردهم آمده بودند و درزمینه‌ی اهداف و برنامه‌های کنگره بحث صورت گرفت.

هرچند برگزاری این کنگره بزرگ اقوام اهل تشیع افغانستان و حضور گسترده‌ی مردم به مزاج تعداد از شوراهای قومی و چهره‌ها خوش نخوردند و آن را حرکت نفاق افگنانه در میان جامعه‌ی تشیع و بعضاً حرکت کمپاینی عنوان نمودند.

همچنان در این کنگره ضمن بررسی و تایید اساسنامه، انتخابات هیات رهبری شورا، تحت سرپرستی رئیس و معاون موقت کنگره بر اساس انتخابات آزاد و شفاف با حضور داشت ناظرین در تالار لویه جرگه انتخاب گردیدند و در پایان با شمارش آراء ۱۵ تن از میان ۳۱ کاندید معرفی شده، مطابق اساسنامه‌ی شورای همبستگی توسط حجت‌الاسلام سید حسن فاضل زاده ریاست موقت  کنگره اسامی برندگان عضویت به هیأت رهبری هریک:

سیروس علاف، حاجی شیر عباس، دکتر سید آغا موسوی نژاد، حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی حسینی، انجنیر امان الله افشار، سید پیوند علی سجادی، دکتر محمد اکرم عظیمی، شیر احمد احمدی، دکتر میر محمد عیسی جلال، شاه حسین افغان، مهدی مبشر، دکتر ملکه پیغام، زمری اکرم زاده و سید عوض توحیدی و خانم لیلا جواد برای مدت ۲ سال به حاضرین در تالار اعلام گردیدند.

گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی / سید نور آقا احسانی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.