۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان » فرهنگی
  • شناسه : 1059
  • ۱۰ سنبله ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴
  • 94 بازدید
دعای عرفه از سوی مجمع در کابل
مراسم دعای عرفه امام حسین علیه السلام در کابل برگزار گردید

مراسم دعای عرفه امام حسین علیه السلام در کابل برگزار گردید

مراسم دعای عرفه امام حسین علیه السلام با حضور جمع کثیری از مومنین خداجوی در مساجد، تکایا و تپه های اطراف شهر کابل برگزار شد. روزعرفه پس از شبهای مبارکه قدر از مهمترین فرصت زمانی و همچنین سرزمین عرفات پس ازخانه خدا بهترین مکان برای اجابت دعا در اسلام خوانده شده است. روز عرفه شامل […]

مراسم دعای عرفه امام حسین علیه السلام با حضور جمع کثیری از مومنین خداجوی در مساجد، تکایا و تپه های اطراف شهر کابل برگزار شد.

روزعرفه پس از شبهای مبارکه قدر از مهمترین فرصت زمانی و همچنین سرزمین عرفات پس ازخانه خدا بهترین مکان برای اجابت دعا در اسلام خوانده شده است.

روز عرفه شامل اعمال مخصوصی مانند روزه گرفتن، غسل کردن، دو رکعت نماز، دعای عرفه امام حسین علیه السلام و… می باشد.

در روزعرفه حجاج در سرزمین مکه و تمام مسلمانان دراقصی نقاط عالم این فرصت را غنیمت شمرده و به دعا و نیایش می پردازند.
این روز نه تنها در مکه بلکه در تمام کشورهای اسلامی از سوی مسلمانان گرامی داشته می شود.

با وجود نا امنی های روز افزون درافغانستان، امسال دعای عرفه امام حسین علیه السلام در بسیاری از مساجد، حسینیه ها، مصلی ها، مراکز علمی و فرهنگی، صحرا و تپه های اطراف شهر کابل و در سراسر افغانستان همه ساله برگزار می شود و دعای عرفه را به یاد دعای امام حسین علیه السلام در صحرای عرفات، زمزمه و از درگاه الهی طلب استغفار کردند.

تکیه خانه عمومی و مسجد جعفریه چنداول، حوزه علمیه محمدیه حضرت آیت الله العظمی شهید واعظ، حوزه علمیه رسالت، حسینیه عمومی قلعه فتح الله، مسجد جامع امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، جوادیه دهبوری، دامنه های اطراف تپه های اطراف شهر کابل ازمکانهای معروفی هستند که همه ساله دعای عرفه امام حسین علیه السلام با حضور پررنگ مومنین برگزارمی شود.

به همین مناسبت نهم ذی الحجه(برابر ۹ سنبله ۱۳۹۶ خورشید) از سوی مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) به مناسبت روز عرفه، مراسم پرفیض قرائت دعای عرفه  در تپه سپهسالار جهاد و مقاومت(یکی از تپه های اسکاد، کنار مرقد فقید سید حسین انوری) برگزار شد،  این مراسم با قرائت دعا و نیایش وصال و دیگر اعمال روز عرفه، همچنان ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام توسط مداحان اهل بیت علیهم السلام و سخنرانی حجت  الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» همراه  و از ساعت ۳ عصر تا غروب برگزار گردید.

حجت  الاسلام حسینی عرفه را در رتبه بعد از مهمانی شب‌های قدر خوانده و گفت: در روایات می خوانیم، هرکس شب‌های قدر جا مانده، منتظر شب و روز عرفه در صحرای عرفات باشد؛ باید عرض کنم که از کرم خدا به دور است که فقط به صحرانشینان عرفات و فقط به افراد خاص در نقطه خاص نگاه کند. «وسعت کل شی رحمه» کرمش «وسعت کل شی» است.

رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) تاکید نمود که باید ما امیدوار درگاه احدیت باشیم و افزود: در طول تاریخ انبیاء و اولیاء، هیچ گنهکاری را نا امید نکرده و هرکس سر این سفره بیاید، دست خالی برنمی‌گردد و تماشاچیان امروز سفره عرفه نیز  چیزی نصیب شان می‌شود. چون وقتی دور خانه خدا طواف می‌کنی، در دور چهارم و پنجم در دعا این است، ای کسی که دعای مغبوض‌ترین خلقت، یعنی ابلیس را مستجاب کردی؛ ابلیس مغبوض‌ترین خلق خداست، او از خدا درخواست کرد، خدایا تا روز قیامت به من مهلت بده و خداوند نیز تا روز قیامت به او فرصت داد، آیا خدایی که ابلیس را نا امید نکرد، ما را نا امید می‌کند؟

وقتی که: «وَ ما أَرْسَلْناکَ‏ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ» (انبیاء/۱۰۷) بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد، ابلیس خدمت پیامبر رسید؛ «یا رحمه للعالمین أنا من العالمین» تو رحمه للعالمین هستی و من هم یکی از عالمیان و از موجودات هستم، تکلیف من چیست؟

پیامبر گرامی اسلام صلی الله تعجب کرد؛ از سوی پروردگار خطاب شد که ما تو را «رحمه للعالمین» قرار دادم، پیغمبر به ابلیس فرمود: از من چه می‌خواهی؟

ابلیس گفت: یا رسول الله از آن روزی که خدای متعال مرا از درگاهش راند، یک مأمور گذاشته که مرا روزی یکبار تنبیه می‌کند، از شما می‌خواهم این تنبیه از  من برداشته شود، در تنبیه دنیایی تخفیف بگیرم، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله دستان مبارکش را بلند کرد و برایش تخفیف گرفت؛ پس باور کنیم امروزدر رحمت باز و مهمانی ویژه‌ و دعوت هستند. مهمانی را قدر بدانیم.

همه بساط این مهمانی عرفه و برای معرفت است. اگر سر سفره دعای عرفه امام حسین علیه السلام می‌نشینیم، این دعا فرازهای مختلفی دارد و بخش اول آن کاملاً معرفت است و اصل معرفت چیست؟ «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی‏ نَفْسَکَ»‏ (کافی/ج۱/ص۳۳۷) امروز سر سفره معرفت قرار بگیریم و باور کنیم خدا خیلی مهربان است. ظلم به خود کردیم اگر مهربانی و بزرگی خدا را دست کم بگیریم.

پروردگارمان را باید از طریق فرستاده و اهل بیت آن حضرت بشناسیم؛ «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی‏ نَفْسَکَ‏ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ» من تا تو را نشسناسم که فرستاده تو را هم نمی‌شناسم، من چون خدا را نشناختم رسولش و نبی او را هم نشناختم و نفهمیدم برای چه سراغ پیامبرش بروم «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» (احزاب/۴۵) ما همه باطن عالم را به تو نشان دادیم، تو شاهد شدی. حالا به مردم بگو: مبشر باش. بگو این راه  سود دارد و بهشت را در پس دارد. در این راه بروی جهنم است.

وی در بخش دیگر از سخنانش افزود: ایام، ایام بسیار با برکتی هست در دهه اول ذی الحجه قرار داریم؛ عصر روز عرفه: عصر عشق است، صبح عشق همان  صبح نیمه شعبان و شب عشق داره که شبهای قدر است؛ پس عرفه عصر عشق است به بطالت و تنبلی بگذراند و از خداوند طلب آمرزش نکند، خداوند می فرماید این شخص دیگه زیاد امیدوار نباشد ما نگاهش کنیم، مگر اینکه بعد از ظهر عرفه را درک کنند. همان طور که در رحمت خدا داری فکر می کنی، در خیانت های خودت هم فکر کنیم، کسی که نتوانند حق بندگی را نسبت به خداوند تبارک و تعالی به جا بیارند خائن اند؛ پس به خیانت های خودتون هم فکر کنید.

اینکه چه خیانتی انجام دادیم و بعد این فکر را هم بکنیم که خداوندکریم، خیانت های ما را به روی ما نخواهد آورد. یکی از خلفایی که در زمان امام محمد باقر(ع) بود، عمربن عبدالعزیز(ره) بود که تا زمان ایشان در منابر و خطابه ها نسبت به امام علی(ع)  توهین زیادی می شد، اولین کار اصلاحی وی برداشتن فحش و لعن از آن حضرت بود، دومین کار اصلاحی عمر ابن عبدالعزیز اینکه؛ باغ فدک را که ارث حضرت زهرا(س) بود به امام محمد باقر(ع) برگرداند، تاریخ می نویسد در این زمان عمربن عبدالعزیز غلامی داشت که به ایشان خیانتی کرد؛ خیانت اثبات شد و خواستند او را محاکمه کنند، غلام یک جمله ای گفت که بعد از این جمله، عمربن عبدالعزیز ساعت ها گریه کرد.

گفت: ای خلیفه! آیا همان طوری که من غلام تو و بنده تو هستم، تو بنده کسی نیستی؟

گفت: بله، من هم بنده خدا هستم.

گفت: اگر من به تو خیانت کردم، تو به مولایت تا حالا خیانت نکردی؟

گفت: بله، من هم به مولایم خیانت کردم.

گفت: بعد از آنکه خیانتت اثبات شد،آیا مولای تو در جهت عقوبت و تنبیه کردن تو عجله کرد؟ (الهی لا تعاجلنی بعقوبتک)

عمربن عبدالعزیز گفت: نه صبر کرد! گفت: من هم همین توقع را از تو دارم.

عمربن عبدالعزیز غلام را بخشید اما ساعت ها گریه کرد و گفت ما نسبت به پروردگار مان خیلی خیانت کردیم.

ما هم در این بهترین لحظات دعا و مناجات از خدا بخواهیم:

خدایا! حداقل در این عصر عشق به من فرصت توبه و پشیمانی از گناه را بده تا به خیانت های مان اعتراف کنیم و تو کریم و مهربان هستی و آقا میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در المراقبات می فرمایند: در عرفه توسل تان به آقا امام حسین(ع)  باشد، زیرا آن حضرت «مصباح الهدی و سفینه النجاه» هست و آن کسی که می تواند همه ما و شما را نجات بدهد اما م حسین(ع)هست و انشاالله که با توسل به امام حسین(ع) بیاد زمزمه های عصر نهم ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری که آن حضرت در صحرای عرفات داشت برای دعای عرفه آماده می شویم.

رئیس سازمان جهت فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش حضرت ابراهیم علیه‌السلام یکی از انبیای عظام الهی و از پیامبران اولوالعزم و قهرمان توحید و بت شکن خوانده گفت: حضرت ابراهیم علیه السلام پدر اسماعیل و اسحاق علیهم السلام و به واسطه آن دو، نسب بسیاری از انبیاء الهی و از جمله حضرت موسی، حضرت عیسی و پیامبر گرامی اسلام علیهم السلام به آن حضرت باز می گردد و ما مسلمان ها نیز ملت از حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام داریم.

همانگونه که حضرت ابراهیم اولین مبارزه اش با شرک و بت پرستی بود و اساساً انبیا و رسولان الهی به ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با همین هدف که عقاید باطل را از بین ببرند  مبعوث به رسالت گردیده  مأموریت الهی، پرتاب کردن بت ها را که مظاهر شرک هستند، توسط پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام را می طلبید.

اکنون نیز مسلمانان باید بیش از هر زمانی آگاه باشند و با بصیرت و بینش کافی در مقابل دشمنان اسلام که با نام اسلام و ایجاد گروههای تروریستی و تکفیری برای ضربه زدن به دین مسلمانان را دارند ایستادگی نمایند؛ حوادث بعد از کودتای هفت ثور ۱۳۷۵خورشیدی و رویدادهای درد ناک پس از سقوط رژیم کمونستی و ادامه جنگ خونین قدرت میان گروه‌های متخاصم داخلی تا امروز و بلاخره مداخلات مغرضانه و آشکار خارجی در امور داخلی افغانستان همه با هم آثار خیلی بد و ناگواری بر اقتدار و یکپارچگی ملت مسلمان‌ما وارد نموده اند و در صورت ادامه‌ی و ضع فعلی پیشامدهای آینده زیان‌بارتر خواهد بود و فتنه‌های جاهلی چون، نژاد، زبان، سمت و منطقه روز بروز در حال اوج گرفتن است و شیرازه‌های همبستگی اسلامی، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور ما را بشدت تهدید می نماید.

وجود احزاب و گروه‌های افراطی نژاد پرست و متعصب که مصروف فعالیت و گمراه کردن عده‌ای از جوانان خوش‌باور و افراد کم دانش هستند، اینها درجریان جهاد بر حق ملت مسلمان افغانستان علیه رژیم کمونستی -حزب دموکراتیک خلق– و قشون سرخ روسی برای به دست آمدن استقلال و دفاع از شرف و ناموس و تمامیت ارضی کشور نیز نجنگیدند و گرفتار اختلافات داخلی و گمرنگ نمودن ارزشهای جهادی بودند و هیج نقشی در جهاد، مبارزه علیه اتحاد شوروی نداشتند(وحتی بعضی از این گروه ها به حکومت کمونستی پیوستند) و به بهانه‌ی دفاع از منطقه، قوم و نژاد معین به اصطلاح در آب گل‌آلود ماهی مقصود شان را گرفته و شعله‌های خانمانسوز جنگ قدرت را شعله‌ورتر ساختند، جنگی که در دهه هفتاد به نفع و مصالح هیچ نژاد و منطقه‌ی در افغانستان ارتباط نداشت و فقط روی مصالح و اهداف آنی و زودگذر جنگجویان و دستیاران خارجی آنان می‌چرخید و همین تپه اسکاد که امروز قرار داریم، خاطرات فراز و نشیب، خیانت و دسایس فراوانی را شاهد هست، اینجا افتخار دوران چهارده سال جهاد مردم افغانستان بود، امروز نیز همان سیاست و بازی بنام اقلیت و اکثریت در این کشور مسلمان ادامه دارد.

گفتنی است که صحرای عرفات که در ۲۰ چند کیلومتری مکه قرار دارد از سرزمینهای مقدس و مبارک بوده وهمچنین روزعرفه از روزهای مهمی است که دعا و نیایش دراین زمان ومکان به اجابت می رسد.

دعای عرفه   دعایی منسوب به امام حسین  علیه السلام است که بر طبق روایات ایشان این دعا را در روز عرفه و در صحرای عرفات در مکه مکرمه در کنار همراهانش قرائت کرد.

لازم به ذکر است که درسال جاری مسلمانان جهان عید بزرگ اضحی را در حالی جشن می‌گیرند که در آستانه این روز تاریخی، هزاران انسان در کشورهای مانند میانمار، افغانستان، سوریه، عراق و برخی دیگر از کشورهای اسلامی قربانی جهالت می‌شوند، مخصوصا ماههای اخیر در اثر حملات تروریستی در مرکز و ولایات کشور صدها خانواده درسوگ عزیزان خود نشسته اند.

گزارش از: سید رضا احسانی