۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » زندگی نامه
  • شناسه : 1630
  • ۲۳ عقرب ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
  • 111 بازدید
مرحوم آیت‌الله عالم
حضرت آیت‌الله‌ عالم به ملکوت اعلی پیوست

حضرت آیت‌الله‌ عالم به ملکوت اعلی پیوست

انّا لله و انّا الیه راجعون اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدّها شیء الی یوم القیامه هفته‌ی جاری، دو روز پی‌هم خبر ارتحال عالمان جید کشور(جوادی و عالم) موجب تأثر و تألم خاطرمن و خیلی از دوستان نزدیک نسبی و علاقمندان آنان گردید و فقدان این عالمان بزرگوار از بیت علم و فقاهت […]

انّا لله و انّا الیه راجعون

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدّها شیء الی یوم القیامه

هفته‌ی جاری، دو روز پی‌هم خبر ارتحال عالمان جید کشور(جوادی و عالم) موجب تأثر و تألم خاطرمن و خیلی از دوستان نزدیک نسبی و علاقمندان آنان گردید و فقدان این عالمان بزرگوار از بیت علم و فقاهت ضایعه‌ی بزرگ برای جامعه‌ی روحانیت محسوب می‌گردد.

عصر امروز خبرارتحال ملکوتی عالم متقی و پرهیزگار حضرت‌آیت‌الله سید مهدی عالم کربلایی ما را متأثر و متألم ساخت،‌ این مصیبت را به خاندان گرامی آن عالم بزرگوار،  برادران، آقازادگان محترم و دیگر بستگان گرامی آن مرحوم و به عموم مومنین، مریدان و ارادتمندانش تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

آیت‌الله عالم کربلایی که به حق از مظاهر ورع، تقوی و از نمونه های برجسته‌ی عبادت، بندگی و دانش بود و خدمات ارزنده‌ی این عالم با اخلاص و پر تلاش چه در آموزش‌های سودمند در دره‌ی کجاب بهسود و چه در زمان مهاجرت در حوزات علمیه استان فارس(شیراز) و در مدرسه امام صادق(علیه‌السلام) واقع شهرستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مدارس دینی و حوزه علمیه قم چه در محیط مسجد و محراب، بیان معرّف چهره‌ی نورانی یک عالمِ پرهیزگار و متعبد خدمتگزار هست.

خداوند او را با اجداد طاهرینش محشور و از در بار خداوند متعال علوّ درجات، رحمت و مغفرت الهی برای آن عزیز سفرکرده و صبر و اجر برای بازماندگان‌شان مسألت می‌کنم.

آیت الله سید مهدى عالم کربلایى، فرزند آیت‌الله سید على آخوند بهسودى در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در کجاب سفلى متولد شد. دروس مقدماتى و متوسطه علوم دینى را نزد نزد پدر بزرگوارش که از مفاخر مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) بود فرا گرفت و پس از آن راهى کابل شد و سطوح عالیه را در مدرسه علمیه محمدیه کابل از‌ محضر آیات عظام: مرحوم حجت کابلى، شهید واعظ، مرحوم شیخ خانعلى خواتى و… کسب فیض نمود.

آیت الله  عالم کربلایى چون دردوران تحصیل استعداد و حافظه قوى، هوش و ذکاوت وفهم عمیق از خود نشان داد و بدین جهت لقب عالم را به خود گرفت. او در سفر عتبات عالیات مدت کوتاهى در حوزه‏ى علمیه نجف اقامت گزید. در این مدت دروس خارج فقه و اصول را از محضر مراجع و آیات عظام: خویى، خمینى و صدر استفاده کرد. او مجدداً به وطن بازگشت در آن جا مشغول به تدریس، تبلیغ، ترویج و بیان احکام و امر به معروف و نهى از منکر شد. با روى کار آمدن دولت مارکسیستى در سال ۱۳۵۷ خورشیدی آقاى عالم کربلایى با همکارى عده‏ى از منادیان جهاد بود و سمت‏هاى ذیل را عهده دار شد:

۱ – قضاوت، و حل و فصل دعاوى

۲ – اصلاح میان گروهاى جهادى

۳ – تدریس، تبلیغ، مناظرات و مباحثات اعتقادى بر ضد تفکرات الحادى، گروههاى چپ و آگاه ساختن جوانان به معارف اسلامى.

تقریرات درس خارج اصول و فقه آیت اللّه العظمى واعظ شهید  و خورشید پنهان (راجع به انتظار فرج) که بخش‌های آن در نشریه قلم مربوط مجمع فرهنگی‌بقهالله(عج) در قم منتشر از آثار اوست.

نویسنده: سید جعفرعادلی«حسینی»