۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 2109
  • ۲۱ جدی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
  • 88 بازدید
Kanfarans Matbuati Olama 1
باید حکومت وسیع البنیاد بدون دخالت خارجی‌ها ایجاد شود

باید حکومت وسیع البنیاد بدون دخالت خارجی‌ها ایجاد شود

شورای عالی علمای امامیه افغانستان قبل از ظهر دوشنبه 20 جدی 1400 خورشیدی طی کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر؛ خواست­های بر حق ملت افغانستان و بخصوص جامعه­ی شیعه را در حضور رسانه ها مطرح نمود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی؛ شورای عالی علمای امامیه افغانستان کنفرانس زیر نام «طرحِ برای تعامل»، دیدگاه شورای عالی […]

شورای عالی علمای امامیه افغانستان قبل از ظهر دوشنبه 20 جدی 1400 خورشیدی طی کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر؛ خواست­های بر حق ملت افغانستان و بخصوص جامعه­ی شیعه را در حضور رسانه ها مطرح نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی؛ شورای عالی علمای امامیه افغانستان کنفرانس زیر نام «طرحِ برای تعامل»، دیدگاه شورای عالی علمای امامیه افغانستان پیرامون نظام، سیاست، عدالت، امارت اسلامی و مطالبات جامعه­ی تشیع افغانستان و بدون حضور مقامات امارت اسلامی در کابل برگزار نمودند. این نشست با کلام نور بخش الهی توسط حجت­الاسلام محمد امین علیزاده و معرفی اهداف نشست و شورای عالی علمای امامیه افغانستان همراه بود.

در این کنفرانس مطبوعاتی حجت­الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین جعفری قندوزی، رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان طی سخنانی؛ رسمیت مذهب جعفری، حفظ قانون احوال شخصیه اهل تشیع در قوانین نافذه کشور، تامین امنیت اشخاص و مراکز مذهبی، علمی و فرهنگی از مطالبات این شورا خواند.

به گفته­ی این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه کابل؛ جامعه تشیع افغانستان در طول تاریخ برای بهبود اوضاع سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کشور تلاش و با متجاوزین، مداخلات خارجی‌ها، انتقاد از سیاست حذف و قوم‌گرایی مقابله کرده است و همچنین در زمینه توسعه علم و دانش، نوسازی و بازسازی، وظیفه‌شان را به درستی انجام داده‌اند؛ از این جهت باید بدون هیچ‌گونه تبعیضی در نظام آینده سهم داشته باشند.

وی افزود: حکومت اسلامی باید آیینه تمام نمای همه مذاهب و اقوام افغانستان باشند به این لحاظ ما خواهان حکومت وسیع البنیاد هستیم نه حکومت همه‌شمول که خارجی‌ها می‌خواهند و ما خواهان تشکیل حکومت مقتدر و توانمند هستیم ویگانه راه تشکیل حکومت مقتدر که هم مقبولیت ملی و بین المللی داشته باشند در نظر گرفتن خواست‌های همه اقوام و مذاهب این کشور است.

رئیس شورای عالی امامیه افغانستان افزود: ما هم حکومت همه‌شمول با چهره‌‌های فاسد حکومت پیشین را نمی‌خواهیم بلکه خواست ما این است که مردم در همه سطوح حکومتی به شکل معنی‌دار حضور داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه کابل افزود: تا هنوز مقامات امارت اسلامی درگفتگو‌های خویش با ما برای تامین خواست‌های جامعه تشیع افغانستان اراده جدی نشان نداده اند و دلایل شان هم مبنی بر اینکه حکومت  هنوز موقت است برای ما قناعت‌بخش نبوده است.

وی خطاب به مقامات امارت اسلامی گفت: اشتباه مجاهدین در دهه هفتاد را  بار دیگر تکرار نکنند، حالا بهترین فرصت برای تشکیل حکومت همه‌شمول به وجود آمده است و اگر این فرصت را از دست بدهید تا صد سال دیگر افغانستان روی آرامی را نخواهد دید.

او با اشاره به سفر سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی به ایران گفت: هیچ کشور نماینده جامعه تشیع افغانستان نیست و هیچ کشور هم نمی‌خواهد یک نظام مقتدر اسلامی در افغانستان شکل بگیرد تجربه­ای که در چهار دهه تکرار شده و امارت اسلامی هم از آسیب آن استثنا نخواهد بود.

وی بیان داشت: جامعه تشیع همواره اهل مدارا و هم‌پذیری و زندگی مسالمت آمیز بوده و همیشه علم و تجربه و توان خود را برای سازندگی و اخوت اسلامی و برادری گذاشته اند.

جا دادن نخبگان همه اقشار، اقوام و مذاهب زیر یک چتر واحد در تدوین قانون اساسی جدید، اعلام و به رسمیت شناختن مذهب تشیع در قانون اساسی آینده، تشکیل نظام همه‌شمول بدون دخالت خارجی ها طوری که همه‌ مردم افغانستان باید خود را در آیینه آن ببینند، و تامین امنیت مساجد و منابر و مراکز دینی و فرهنگی، آموزشی و اجتماعات مردمی از خواست اصلی شورای عالی امامیه از امارت اسلامی می‌باشند.

دکتر جعفری قندوزی با اشاره به نشست دو سال پیش هیئت مذاکره کننده ی شورای علمای امامیه با نمایندگان امارت اسلامی در کشور قطر، بیان داشت که همان پیشنهادات که آن جا مطرح نمودیم باز هم تأکید داریم که باید آن گفت و گو ها جامه عمل بپوشند. در آنجا با هیئت مذاکره کننده امارت اسلامی روی چهار موضوع بحث شد:

اول؛ رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی آینده کشور؛

دوم؛ حفظ و بقای احوال شخصیه اهل تشیع در قوانین نافذه کشور؛

سوم؛ تأمین امنیت جان، مال، مراکز علمی و فرهنگی جامعه تشیع؛

چهارم؛ حضور تشیع در سطوح مختلف نظام؛

-که در آن جا هیئت امارت اسلامی به صورت شفاهی، موافقت شان را با این موضوعات اعلام نمودند.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه افغانستان در بخش دیگر از صحبت های خویش اشاره داشت:

۱. افغانستان کشور همه اقوام و پیروان مذاهب اسلامی است، همه باید خود را در آیینه دولت و نظام ببینند. و نیز اصرار می ورزیم که امارت اسلامی بر بقای احوال شخصیه اهل تشیع صحه بگذارد، و اعلام بدارد که مذهب جعفری مثل مذهب حنفی، جزو مذاهب رسمی کشور است.

۲. در تدوین قانون اساسی جدید، نخبگان همه ی اقوام حضور داشته باشند.

۳. نظام همه شمول بدون دخالت خارجی ها ایجاد شود.

۴. دشمنان مردم افغانستان در صدد هرج و مرج است، با انتحار و انفجار اتحاد و همبستگی مسلمانان این سر زمین را خدشه وارد می کند، باید امارت اسلامی از تأمین امنیت جان و مال و مراکز فرهنگی، دینی نهایت تلاش را انجام دهد و و کوشش شود اشتباهات گذشته دیگر در این مملکت تکرار نشود.

رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان گفت: با آنکه طالبان در دوحه خواست‌های ما را شفاهاً پذیرفته بودند، اکنون بعد از گذشت پنج ماه اراده‌ای جدی برای پذیرفتن خواست‌های ما ندارند. این شورا همچنان تصریح کرده که هیچ کشور نمی‌تواند از جامعه اهل تشیع افغانستان نمایندگی کند.

آقای جعفری همچنان افزود که امارت اسلامی باید پایه‌های اعتمادسازی را میان مردم در تمامی اقشار ایجاد کند و این اعتمادسازی باعث ماندگاری نظام خواهد شد و امارت اسلامی باید یک حکومت همه شمول به معنی واقعی کلمه ایجاد کنند تا تمام اقشار جامعه خود را در آینه حکومت اسلامی ببینند. با تقرر چند شخص فاسد نمی‌شود حکومت همه شمول ایجاد کرد.

رییس شورای عالی امامیه افزود: ما تلاش داریم که با حکومت هم‌سو باشیم و آماده همکاری هستیم ولی در حال حاضر چنین چیزی شکل و ما در حالی این موضع را اتخاذ نمودیم که تاکنون امارت اسلامی به خواست‌های جامعه تشیع تمکین نکرده است.

رییس شورای علمای امامیه گفت ما خواستار ایجاد یک حکومت همه شمول اسلامی هستیم که تمام تکثرها، هم‌پذیری و مشارکت در آن دیده شود و این مسئله به سران امارت اسلامی بستگی دارد که چه راه و روشی را در پیش می‌گیرند، انتظار ما این است که راه‌هایی که دیگران به خطا رفته‌اند را نروند از این فرصت برای اعتمادسازی و هم‌پذیری استفاده کنند.

آقای کندزی در ادامه گفت که قرار شده یک کمیسیون ایجاد شود که تمام نهادها و شوراهای جامعه­ی تشیع در آن عضو خواهند داشت و این کمیسیون تنها مرجع رسمی از طرف جامعه تشیع خواهد بود.

رئیس شورای عالی امامیه گفت: تا هنوز مقامات امارت اسلامی درگفتگو‌های خویش با ما برای تامین خواست‌های جامعه تشیع افغانستان اراده جدی نشان نداده اند و دلایل شان هم مبنی بر اینکه حکومت  هنوز موقت است برای ما قناعت‌بخش نبوده است.

او خطاب به مقامات امارت اسلامی گفت:” اشتباه مجاهدین در دهه هفتاد را  بار دیگر تکرار نکنند، حالا بهترین فرصت برای تشکیل حکومت همه‌شمول به وجود آمده است و اگر این فرصت را از دست بدهید تا صد سال دیگر افغانستان روی آرامی را نخواهد دید.

گفتنی است که در این نشست رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان نیز به آزادی بیان تأکید نمود و آن را باعث اقتدار نظام خوانده  و گفت: آزادی بیان به عنوان یک اصل در نظام‌های اسلامی و نظام‌های دموکراسی است و امارت اسلامی نباید رسانه‌ها را تحت فشار قرار بدهند. حکومتی می‌تواند مقتدر باشد که آزادی بیان در آن وجود داشته باشد.

گزارش از: پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی / سید رضا آقا احسانی