۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان » معرفی کتاب و پژوهشگران
  • شناسه : 944
  • ۱۰ اسد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
  • 76 بازدید
۲۰۱۷۰۷۲۵ ۱۵۵۹۲۹
اهمیت خاطره نگاری درباره قیام ها و وقایع جهاد افغانستان

اهمیت خاطره نگاری درباره قیام ها و وقایع جهاد افغانستان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَهٌ…(سوره یوسف، آیه ۱۱) اهمیت خاطره نگاری در باره قیام ها و وقایع جهاد در افغانستان موضوع بحثی بود که در رو نمایی کتاب روایان عشق «درنگی به قیام چنداول» اثرحجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی که  پیرامون جهاد مردم افغانستان بخصوص قیام چنداول نوشته شده، این کتاب روز سه‌شنبه ۳ اسد ۱۳۹۶ […]

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَهٌ…(سوره یوسف، آیه ۱۱)

اهمیت خاطره نگاری در باره قیام ها و وقایع جهاد در افغانستان موضوع بحثی بود که در رو نمایی کتاب روایان عشق «درنگی به قیام چنداول» اثرحجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی که  پیرامون جهاد مردم افغانستان بخصوص قیام چنداول نوشته شده، این کتاب روز سه‌شنبه ۳ اسد ۱۳۹۶ خورشیدی در تالار نمارسانه مربوط  مجتمع خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله واقع غرب کابل ازسوی  سازمان جهاد فرهنگی، با حضور، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اساتید دانشگاه، محصلین و فرهنگیان رونمایی شد.

بر اساس گفته های نویسنده این اثر، کتاب راویان عشق دارای ۴ فصل است و محتویاتش از طریق تحقیقات میدانی و خاطرات شاهدان عینی، مجاهدین، پژوهشگران و آگاهان جهاد افغانستان تهیه و تنظیم گردیده است.

کتاب روایان عشق «درنگی به قیام چنداول» اثر سید جعفرعادلی حسینی که در رابطه با جهاد مردم افغانستان بخصوص قیام چنداول نوشته شده، این کتاب روز سه‌شنبه ۳ اسد ۱۳۹۶ خورشیدی در تالار نمارسانه مربوط  مجتمع خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله واقع غرب کابل ازسوی  سازمان جهاد فرهنگی، با حضور، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اساتید دانشگاه، محصلین و فرهنگیان رونمایی شد.

این کتاب دارای ۴ فصل است و محتویاتش از طریق تحقیقات میدانی و خاطرات شاهدان عینی، مجاهدین، پژوهشگران و آگاهان جهاد افغانستان تهیه و تنظیم گردیده است.

محفل رونمایی کتاب راویان عشق با قرائت قرآن کریم توسط سید ابوالقاسم جوادی و گردانندگی سید جاوید شکیب زاده همراه بود.

سید جعفرعادلی «حسینی»؛ رییس سازمان جهاد فرهنگی افغانستان و نویسنده کتاب «راویان عشق»؛ داکتردانش بختیاری یکی از شاهدان عینی قیام افتخار آفرین چنداول؛ استاد وحید مژده کار شناس امور سیاسی و پژوهشگر؛ سید خلیل الله انوری رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان ؛ سید محمدتقی حیدری، رئیس موسسه فرهنگی- هنری نمارسانه و حجت الاسلام والمسلمین داکتر سید محمد علی جاوید از رهبران جهادی و مشاور رئیس جمهور در مورد رونمایی کتاب رو نمایی کتاب راویان عشق سخنرانی نمودند.

اهمیت خاطره نگاری درباره قیام ها و وقایع جهاد افغانستان مربوط به سخنرانی رئیس سازمان جهاد فرهنگی می گردد و فرازهای از صحبت های وی حضور خوانندگان محترم تقدیم می گردد:

———————————————-

الف) حفظ دست آوردهای جهاد

مردم مسلمان افغانستان در برابر متجاوزین بیگانه از جمله انگلیس و رس ها، به دفاع از ارزشهای دینی و حاکمیت ارضی افغانستان.

وقتی شوروی سابق به این کشور تجاوز نمود، مردم افغانستان با دست خالی چهارده سال به جهاد و مبارزه برخواست و روسها پس از نُه تجاوز با خفت و خواری از افغانستان اخراج گردید و مردم افغانستان علاوه بر خساره فراون مالی میلیونها، شهید، مجروح و آوارگی را متقبل گردیدند.

امروز اکثر غیر مسلمانان و حتی بعضی مسلمان نماها نیز از شنیدن کلمه «جهاد» وحشت میکنند؛ فرق جهاد و خشونت در چیست؟

«جهاد» یعنی مبارزه علیه شر و بدی برای دستیابی به خیر و عدالت. جهاد به معنی کشتن انسان های بی گناه نیست، تفاوت در این است که ما در جهاد، مقابل شر می ایستیم، نه در کنار آن.

در تاریخ جهان اگر از هیتلر و جنگ اول جهانی بدینسو دقت کنیم متوجه می شویم که چه کسانی میلیون ها انسانهای بی گناه را کشته اند.

با قاطعیت باید گفت که؛ مسلمانان، تروریست نیستند و تروریست ها مسلمان نیستند؛ هیچ یک از سلاح های کشتار جمعی توسط مسلمانان اختراع نشده و هیچ یک از گروه های نظامی که به اصطلاح، «تروریستان مسلمان» نامیده میشوند توسط سازمان های اسلامی تأسیس نشده است.

جهاد، شهید و مهاجر از خود تعریفی دارد و هرکسی شامل این افتخار نمی گردد، امروز وظیفه محققین و اهل علم است که در حفظ این دست آورد بزرگ تلاش نمایند.

ب) جلوگیری از تحریف تاریخ جهاد، قیام ها و قهرمانان این عرصه

اینکه از ثمرات جهاد چقدر استفاده درست نمودیم و خودمان را در برابر مجاهدین واقعی و شهداء مسئول دانستیم بحث دیگری است.

متاسفانه امروز قیام ها و حقایق جهاد برای نسل جوان که در آن دوران درسنین کم و در این زمینه اطلاع ندارند و با حقایق جهاد بیگانه هستند از این جهت است که متاسفانه تاریخ جهاد و قیام ها تحریف شده  و واقعیت تاریخ آن دوره ثبت نگردیده است.

افغانستان به مثابه سنگر مقدم جهان اسلام و برای مبارزان جهان الگو و نموده بود از مبارزین الجزایر گرفته تا کشورهای همسایه و دور دست این کشور به جهاد مردم افغانستان افتخار می نمودند.

در این راه علما پیشگام بودند و بصورت دسته جمعی به شهادت رسیدند و به فراموشی سپرده شده و امروز حتی یک سرک بنام آن بزرگان مان نداریم، دوران حکومت مجاهدین در اثر دسیسه و توطئیه دشمنان و بازماندگان رژیم کمونیستی گذشته شاهد وقایع تلخ در کشور ما هستیم، مردم جنایات و زخم کهنه را فراموش نمودند و در صدد بد نام نمودن جهاد گردیدند.

تعریف در قیام ها و خدمات بزرگان و از جمله همین پروژه بزرگ خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله که اثر حضرت آیت الله فاضل می باشد، ایشان در راستای صلح و آشتی میان احزاب، تقریب بین پیروان مذاهب اسلامی و همین پروژه نیز با اهدف بزرگ و نزدیک نمودن پیروان مذاهب اسلامی و اقوام ساکن در این کشور بنا گذاشته شده بود و خیلی هم نمی گذرد در یک نشریه خواندم که موسس آن را یکی از مریدان مرحوم آیت الله فاضل معرفی که حتی برای بی اطلاع ترین فرد این جامعه قابل قبول نیست و این گونه تحریفات به مرور زمان بعضی ها را به دروغ اسطوره می سازند و باید جلو تحریفات گرفته شود و اگر توجه نشود همانگونه که اهانت به مقدسات و پیامبر اسلام امر عادی شده این هم نمونه دیگر از تحریفات بر افتخارات جهاد و خدمات بزرگان مان.

ج) کتاب راویان عشق(درنگی به قیام چنداول) با تقریظ حجت الاسلام والمسلمین داکتر سید محمد علی جاوید، مورخ کشور و استاد وحید مژده کارشناس امور سیاسی، محقق و پژوهشگر دارای چهار فصل:

  1. ماهیت قیام های مردمی کابل
  2. چنداول در یک نگاه(معرفی شخصیت ها، اماکن، مزارات ….
  3. راویان حماسه ماندگار چنداول
  4. قیام های کابل از زوایای دیگر

محتوایات کتاب با استفاده از تحقیقات میدانی با بزرگان، خاطره قیام کنندگان و شاهدان عینی، اعضای شورای محلی چنداول به همکاری اکبر مصطفی در مسجد سنگی چنداول، اعضای شورای ناحیه اول با همکاری حجت الاسلام سید محمد علی صدر در تکیه خانه عباسیه مربوط علامه شهید سید انورشاه صدر، بیشترین اطلاعات از حجت الاسلام والمسلمین مرحوم رضوی مالستانی رئیس شورای انقلاب، انجنیر سید شاه حسین حسینی، سیدابراهیم حسینی مشهدی که منزل ایشان مرکز شورا بود، میرعبدالصمد حدید از اعضای شورای انقلاب.

همچنین با استفاده از محقق و پژوهشگر معاصر مرحوم میرآقا حقجو، قاضی صفا محمد کریمی، داکتر دانش بختیاری و دیگر بزرگان ….

در میان شهداء از شهید عباس شالباف، شهید حاجی حسین بخش مشهور به حاجی عبدالحمید شهرستانی و شهید حاجی چِغل یاد آوری شده  و نیز مرور به چهار قیام و بعد به قیام چنداول پرداخته شده است و آن قیام ها عبارتند از:

  1. قیام زندانیان پلچرخی(۱۶۲ نفر زندانی) در ۸ و ۱۴ جوزا ۱۳۵۸ خورشیدی د رکابل
  2. قیام چنداول در ۲ سرطان ۱۳۵۸ خورشیدی در کابل
  3. قیام بالاحصار در ۱۴ اسد ۱۳۵۸ خورشیدی در کابل
  4. قیام سوم حوت در ۳ حوت ۱۳۵۸ خورشیدی در سرتاسرکابل

در پایان کتاب، ضمیمه ای تحت عنوان «درکابل زیر ریش روسها» آمده که در حقیقت این بخش آثار ونتایج قیام و ثمره جهاد است.

در این بخش با افزودن مقاله ژیل لیون خبرنگار فرانسوی  یادی از کارکرد و مجاهدت سترجنرال مرحوم سید حسین انوری گردیده است.

مبارزات چریکی انوری توجه خبرنگاران غربی و اروپایی را به کابل کشانید و از جمله:

جان سِمپسون معروف ترین خبرنگار بی بی سی؛ ژیل لیون خبرنگار فرانسوی؛ دی بید خبرنگار بلژیکی و بعضی دیگر از اهل رسانه را…

دی بید بلژیکی و برخی خبرنگاران دیگر در تحلیل، بررسی و گزارش شان سه فرمانده نامدار جهاد همانند؛ احمدشاه مسعود، جلال الدین حقانی و سید حسین انوری ستودند و در ردیف اول مبارزه علیه متجاوزین روسی معرفی و از اینکه مرحوم انوری در پایتخت کشور در قلب دشمن فرد تاثیر گذاری بوده و به همین دلیل نام مقاله ژیل لیون «کابل در زیر ریش روسها» انتخاب شده است.

جهاد افغانستان وحدت آفرین بود تا برخی ها از مسیر اصلی جهاد منحرف نشدند، حضور مرحوم آقای انوری در جاجی و برخی ولایات سنی نشین و پشتو زبان برای دفاع از مرزو بوم این کشور و قبرستان شهداء تحت فرماندهی سید حسین انوری در جاجی شاهد بر این ادعای ماست.

تهیه و تنظیم: سید رضا احسانی