پنچمین نشست هم اندیشی دینی با موضوع: شفاعت، توسل و استغاثه در کابل برگزار شد

مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) از مناسبت­های دهه­ی دوم و سوم ماه صفر، طی نشستی تحت عنوان: «هم اندیشی دینی» با موضوع: «شفاعت، توسل و استغاثه» با سخنرانی و ذکر توسل به پیامبرگرامی اسلام(ص) و خاندان طاهرینش در کابل تجلیل به عمل آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، صبح جمعه 9 میزان 1400خورشیدی، برابر 24 صفر 1443 هجری قمری، مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) از مناسبت­های دهه­ی دوم و سوم ماه صفر به مناسبت اربعین حسینی، رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع)‌ و شهادت ثامن الائمه امام علی بن موسی الرضا(ع) در غرب کابل واقع شهرک امید سبز به ادامه سلسله مباحث «هم اندیشی دینی» با سخنرانی رئیس مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) و رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان و مداحان اهل بیت(ع) از این مناسبت­ها یاد بود به عمل آوردند.

در پنجمین نشست هم اندیشی دینی با موضوع: شفاعت، توسل و استغاثه (رابطه توسل، شفاعت و استغاثه؛ بازخوانی، محل نزاع و نقد آن) از سوی مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) و با حضور اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه و نسل جوان در غرب کابل برگزار و سخنرانان با استناد از آیات کلام نوربخش الهی و روایات اسلامی پیرامون آن بحث و تبادل نظر نمودند.

حجت­الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی با یاد آوری این نشست افزود: مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) علاوه بر یاد آوری از مناسبت­های دینی و مذهبی در طول سال، چند مناسبت­ را بصورت ویژه و در قالب گفتمان انجام می­دهند ویکی از آن­مناسبت­ها، مناسبات دهه­ی دوم و سوم ماه صفراست و پنجمین نشست هم‌اندیشی با موضوع «شفاعت، توسل و استغاثه»، به ادامه سلسله نشست سال­های گذشته به مناسبت اربعین حسینی در دهه­ی دوم ماه صفر که چند روزی از آن گذشته و اینک در آستانه رحلت پیامبرگرامی اسلام(ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) و شهادت ثامن الائمه امام علی بن موسی الرضا(ع) در پایان ماه صفر1443 هجری قمری قرار داریم و این گفتمان به همان مناسبت­ها برگزار است و هرچند نشست­های سال­های گذشته بصورت وسیع و گسترده و حضور جمع از نخبگان پیروان مذاهب جعفری و حنفی مشترکاً برگزار می­گردید، اما نشست امسال به دلایل متعدد از نظر کمیت تفاوت دارد.

رئیس مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) اضافه نمود: در شرایط حساس کنونی می­طلبد تا تحلیل جامع در تاریخ اسلام و نظام اسلامی از بعثت تا واقعه عاشورا صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد فرهنگی با اشاره به کلیات خطوط اصلی نظام اسلامی که پیامبرگرامی اسلام(ص) آن را به وجود آورد و چند چیز بود:

– معرفت نسبت به خدا، پیامبر، دین، احکام، جامعه و همین معرفت نسبت به علم و علم اندوزی منتهی شد و جامعه اسلامی را در قرن چهارم هجری به اوج تمدن علمی رساند.

– عدالت در قضاوت و برخوردهای عمومی نه خصوصی، عدالت در اجرای حدود الهی، مسئولیت دهی و مسئولیت پذیری، در زمان پیامبر اسلام(ص) هیچ کس در جامعه اسلامی از چارچوب عدالت خارج نبود.

– عبودیت کامل و بی شریک در مقابل پروردگار، مثلاً عبودیت در نماز که باید قصد قربت داشته باشد تا عبودیت در ساخت جامعه در نظام حکومت، در نظام زندگی مردم و مناسبات اجتماعی میان مردم برمبنای عبودیت خدا که به تفصیل آن نمی­رسیم.

– عشق به خدا به مردم«یحبهم و یحبونهُ» و نیز «ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین» و همین طور محبت به پیامبر(ص) و محبت به اهل بیت(ع) «الالموۀ فی القربی»

معاون اول شورای عالی علمای امامیه افغانستان اضافه نمود: پیامبراسلام(ص) این خطوط را ترسیم کرد و جامعه را بر اساس این خطوط بنا نمود، پیامبراسلام(ص) در ده سال تلاش­کرد که این پایه ها استوار و محکم شود و ریشه بداوند؛ اما این ده سال، برای این که بتواند مردمی را که درست بر ضد این خصوصیات بار آمدند، متحوّل کند، زمان خیلی کمی است. جامعه­ی جاهلی، در همه چیزش عکس این چهار مورد بود؛ مردم معرفتی نداشتند، در حیرت و جهالت زندگی می­کردند، عبودیت هم نداشتند، طاغوت و طغیان بود، عدالتی هم وجود نداشت، همه اش ظلم و تبعیض بود.

اما ماجراهای بعد از رحلت پیامبراسلام(ص) تا پنجاسال دیگر یعنی تا واقعه عاشورا جامعه اسلامی از آن حالت برگشت و چرا؟

چون برخی خواص و عوام گمراه شدند و زحمات 23 سال پیامبراسلام(ص) را نادیده گرفتند. در اثر گمراه شدن­ها، امروز نیز مسلمان نماهایی هستند که عصمت خاندان پیامبر(ص)، توسل، شفاعت و استغاثه به آن­ها شبهناک و خرافات می­دانند.

عادلی حسینی افزود: در طول تاریخ دو خطر عمده اسلام را تهدید می­کند: یکی خطر دشمنان خارجی و دیگر خطر اضمحلال داخلی است و با مرور به حوادث چند دهه­ی گذشته شاهد تصمیم گیری خواص هستیم، قدرت طلبی، خودخواهی، زراندوزی و در نهایت فرار خفت بار آن­ها همین گونه افراد بنام دین و دینداران باعث سُستی اعتقادات مردم به ارزش­های دینی شدند، اگر با دقت به تاریخ مراجعه کنیم همین مدعیان ارزش­ها و ملاهای درباری شخصیت­های خدوم و خدمتگذار را تنها گذاشتند، در زمان بقدرت رسیدن کمونیست­ها خودشان نجات یافتند و با تملق و چاپلوسی آن­ها به رژیم کمونیستی باعث شهادت علمای طراز اول و در راس علامه شهید آیت الله العظمی سید محمد سرور واعظ و امثال آن گردیدند، وقتی زمامداران رژیم کمونیستی عازم سفر به روسیه می­شدند همین ملاهای درباری او را از زیرقرآن رد و درگوش شان دعای سفر می­خواندند و امروز نیز از همه خود را مقدم و ادعای رهبری جامعه­ی اسلامی را دارند و همین گونه افراد بنام دین باعث سُستی اعتقادات مردم به ارزش­های دینی شدند.

وی حکومت­های راستی و چپی را بزرگترین عبرت خوانده و افزود: استفاده سوء برخی رهبران نالایق از دین و جهاد در زمان جهاد برای تصاحب قدرت، دامن زدن به اختلافات قومی و سمتی کابل را ویران نمودند و از نام جهاد سوء اسفتاده کردند و تا امروز از همین آدرس به نان و نوا رسیدند، امید وارم طالبان اشتباه دولت مجاهدین را تکرار نکنند.

انتظار می­رود که طالبان در حکومت که بنام اسلامی هست به افراد، مستقل، پاک و خوشنام چانس دهند.

طالبان باید قناعت مردم مظلوم افغانستان را حاصل نمایند؛ آن­ها در قطر به ما می­گفتند که ما راضی نیستیم یک پیره زن در سایه­ی حکومت ما ناراض باشند، پس چطور شده که هشت میلیون جمعیت اهل تشیع را نادیده گرفته و همان رفتار حکومت­های پیشین را انجام می­دهند و این­ها مدعی بودند که تعصب مذهبی و قومی نداریم.

طالبان باید ثابت کنند که برای چوکی و قدرت جهاد نکرده و هدف شان واقعاً خدمت است و نه صرفاً حکومت کردن.

طالبان نباید اشتباه مجاهدین را تکرار کنند که بخاطر ریاست جمهوری و وزارت کلیدی و قدرت طلبی فجایع را خلق نمودند.

طالبان نباید اشتباه جمهوریت را تکرار کنند که افغانستان را گروگان چهار قوم ساختند و آن­ها عامل قوم گرایی در تاریخ ثبت شدند.

درست است که فعلاً امنیت تمرکز پیدا کرده ولی رضایت مردم و تغییر در دسترخوان مردم مهم است.

رئیس مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در پایان سخنانش از اسارت خاندان نبوت، تلخ ترین خاطره­ی تاریخ خوانده و افزود: واقعه عاشورا یکی از عظیم ترین فاجعه­های تاریخ اسلام که به وقوع پیوست، اسارتی اتفاق افتاد که نظیر آن را دیگر ملت­ها و تاریخ اسلام ندید و به آن عظمت نخواهد دید و نباید اشخاص و افراد و جریان­هایی بیاید عمل و قدرت­طلبی­های خود را به این حادثه تطبیق دهند و چنین نیست و خیلی تفاوت دارد؛ کسانی اسیرشدند که از خاندان وحی و نبوت و عزیزترین و شریف ترین انسان­های تاریخ اسلام بودند.

باید از تاریخ عبرت بگیریم، اگر امروز مردم ما با این سرنوشت ذلت بار گرفتار شدند، باید تغییر در خود و نفس­های خویش بیاورند كه سنت لایتغیر الهى بر اين است: «ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم‏» خداوند سرنوشت هيچ گروهى را تغيير نمى‏دهد مگر آن كه آنان آنچه را كه در خودشان است تغيير دهند.

همچنان در این نشست حجت­الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسین جعفری قندوزی با ذکر آیات و شرح آن با بیان اینکه در باب توسل و شفاعت محکم ترین دلیل آیات قرآن کریم است افزود: توسل و شفاعت، يعني واسطه قرار دادن، انبياء و صالحان به پيشگاه خداوند چنانچه خداوند، در قرآن كريم مي فرمايد: «يا ایها الذین آمنوا اتقوا الله وابتغو الیه الوسیلۀَ» در این آیه صراحت دارد که براي تقرب به خداوند وسيله­اي بجوييد و اين آيه به تمامي مؤمنين دستور مي­دهد كه به هر وسيله­اي كه سبب تقرب به خداوند مي­شود تمسك بجويند؛ بنابراين تقرب به خداوند بدون وسيله و واسطه امكان ندارد.

رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان اضافه نمود که در قرآن کریم نمونه­های از توسّل به ساحت انبیاء الهی فراوان آمده و از جمله:

– توسّل حضرت آدم(ع) که مشروح آن در منابع شیعه و سنی ذکر شده که حضرت آدم(ع) چگونه به پیامبراسلام(ص) و خاندان طاهرینش متوسل شد و چنانچه روایاتی از منابع متعدد اهل سنت نقل شده: يا آدم هؤلاء صفوتي… فإذا كان لك لي حاجة فبهؤلاء توسل، فقال النبي: نحن سفينة النجاة من تعلق بها نجا ومن حاد عنها هلك، فمن كان له إلي الله حاجة فليسألنا أهل البيت؛ یعنی اي آدم!

اين ها( اهل بيت) برگزيدگان من هستند … هر وقت حاجتي داشتي اينها را واسطه قرار بده…

– توسّل فرزندان یعقوب پیامبر به حضرت یعقوب(ع) جهت طلب استغفار.

– توسل بنی اسرائیل به موسی(ع).

– توسّل به پیامبر اکرم(ص) جهت آمرزش گناهان.

از میان آیات فراوانی که چند مورد آن اشاره شد، علاوه برآن در آیه 35 سوره مائده خداوند به تمامي مؤمنين دستور مي­دهد كه به هر وسيله­اي كه سبب تقرب به خداوند مي­شود تمسك بجويند و اين تقرب به خداوند با وسیله و واسطه و نیز موضوع شفاعت از اصول مسلّم اسلام است که علاوه بر آیات قرآن کریم، روايات زيادي از طريق منابع شيعه و سنی درباره آن ذکر شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه کابل در این نشست با تکیه به آیات کلام الهی و سنت نبی مکرم اسلام(ص) و فرمایشات دیگر بزرگان دین در رابطه با توسل و شفاعت اضافه کرد: توسل همانند سایر دستورات الهی که کلیات آن در قرآن ذکر شده و از جمله موارد پذیرفته شده میان مسلمانان است که در زمان پیامبر و پس از آن مرسوم بوده به علاوه، خداوند نیز امور دنیا را از طریق اسبابش انجام می­دهد و مسلمانان نیز در خصوص این مسائل اتفاق نظر دارند.

این عالم دین با اشاره به تحولات اخیر کشور گفت: فلسفه وجودی و اصلی ملا، آخوند، مولوی، آیت الله، حجت­الاسلام وآخوند هدایت مردم ومسئولیت آن­ها استمرار رسالت انبیاء(ع) هست. اگر انبیا و امامان معصوم(ع) موفق بودند، چون آن­ها مردم را به سوی خدا دعوت می­کردند، از این­رو اگر بیست و چهار هزار پیامبراگر در یک زمان هم باشند، بین شان اختلاف پیش نمی­آید، چرا؟

چون آن­ها کار و رسالت شان را برای خداوند انجام می­دادند، اما امروز برخی علما بر عکس عمل می­کنند و مردم را به خود می­خوانند و از این­رو موفق هم نمی­شوند و اشتباهی که عوام دارند نیز این است که ملا و آخوند، در هر مقامی که هستند، آن را مظهر دین می­دانند، عالم در هر مقامی که باشند مظهر دین نیست و آن­ها غیر مصومند، بلکه آن­ها مبلغ دین هستند، آنانیکه که دیروز با تمام وجود از جمهوریت دفاع ­نمودند و امروز برعکس عمل می­کنند، آن­ها درهر پست و مقام هستند و هر کاری را انجام می­دهند مربوط خودشان هست و به جامعه تشیع ربطی ندارد.

رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان اضافه نمود: ما امروز به عنوان یک فرد عادی و مسئول تلاش می­کنیم که احقاق حقوق تشیع شود، برای ما مهم این نیست که در کابینه امارت اسلامی یک و یا چند وزیر سمبولِک باشد، برای معامله گران و دکان داران ممکن مهم باشد ولی برای جامعه­ای تشیع مهم این است که هویت مذهبی و ملی مردم ما در قانون به رسمیت شناخته شود، بعد از شناخت مذهب و هویت اگر افرادی که شرایط به وزارت رسیدن را داشته باشند خوب و در غیر آن این انتظار را هم نباید داشت که تیم حاکم به مخالفین خود سهم بدهند، مگر در نظام­های قبلی از امارت اسلامی سهم داشتند؟

برای ما مهم رسمیت مذهب و ما به براداران خود توصیه می­کنیم که به خواست­های شهروندان این کشور توجه داشته باشند، اعضای محترم دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر آقایان: شیر محمد عباس استانکیزی، شهاب الدین دلاور، سید رسول حلیم، قاری دین‌محمد حنیف، سهیل شاهین، ملا نورالله نوری، ضیأالرحمن مدني، مزارگل صالح در قطر شما به ما قول داده بودید که ما حکومتی را تشکیل می­دهیم که یک پیره زن هم در حکومت ما ناراضی نباشند، با اعلام قانون 1334 خورشیدی که از طریق وزارت عدلیه نمودید و می خواهید آن­را تنفذ کنید حد اقل 20 میلیون جمعیت این کشور که بیش از 8 میلیون آن شیعه هستند از شما ناراضی می­شوند، بیش از 25 در صد مردم تشیع راضی نمی­شوند، مگر اینکه مذهب شان در آن قانون رسمی باشند. هرچند اگر عده­ای از ملاهای درباری بیایند بر سرنوشت تشیع معامله کنند مردم شیعه آن­را ترک می­کنند، آن­ها چه حقی دارند که با یک وزیر و چند معین از این خط سرخ تشیع عبورکنند، دوستان ما هم باید سر عقل بیایند، آن لذت چوکی و قدرت را که در گذشته­ها چشیده بودند، بدانند که در این نظام نصیب شان نخواهد شد و ما به عنوان خادم مذهب مردم خویش، اگر هیچ کاری از ما برنیاید، فریاد مردم خود را رسا و بلند می­کنیم، از اصول وارزش­ها ذره­ای تخطی نخواهیم کرد.

گفتنی است این نشست با گردانندگی سید محمد حسینی عضو مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) همراه بود و در پایان پنجمین نشست هم اندیشی دینی با ذکر توسل به پیامبراسلام(ص) و اهل­بیت(ع) با صدای دلنشین سید ابوالقاسم جوادی و دعائیه حجت­الاسلام والمسلمین سید هاشم محسنی از اعضای مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) خاتمه یافت.

گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی

9/ 7/1400 خورشیدی

*

*


Top