موضع شورای عالی علمای امامیه افغانستان در عاشورای امسال

موضع شورای عالی علمای امامیه افغانستان همزمان با آغاز سال هجری قمری و به مناسبت فرا رسیدن عاشورای 1443 هجری قمری(28 اسد 1400 خورشیدی) در حضور خبرگزاری اخوت اسلامی و پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی پیرامون اوضاع جاری کشور در ایام عزاداری نوه پیامبراسلام(ص) حسین ابن علی(ع) محرم را ماه تبلیغ و رسالت علمای دین را در این ایام با اهمیت خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی از کابل، حجت­الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» معاون اول شورای عالی علمای امامیه افغانستان با تسلیت فرا رسیدن روز عاشورا بر رسالت علمای مستقل و غیر وابسته تأکید نموده و افزود:

محرم ماه عزا و عاشورا روز حماسه و ایثار، روز فریاد مظلومانه «هل من ناصر ینصرنا» برگوش تاریخ، روز یاران، روزعباس برادر وفادار، روز زینب پیام رسان نهضت عاشورا است. ایام سوگواری سالار شهیدان حسین ابن علی(ع) و یاران وفادارش را به همه شیفتگان امامت و ولایت و تمام مسلمانان جهان و امت اسلامی تسلیت می­گویم و در این فصل که ماه تبلیغ هست امید وارم علمای خدوم، خوشنام، مستقل و غیر درباری به انجام رسالت دینی بیش از هر زمان دیگری همت گمارند.

حجت­الاسلام حسینی با اشاره به فجایع چهار دهه­ی گذشته­ی افغانستان گفت:

مردم افغانستان بیش از چهار دهه شاهد فجایع خونین و تحولات غم انگیز در کشور خود بودند؛ 43 سال قبل از امروز در ماه محرم جمع کثیری از اقشار مختلف مردم این سرزمین به جرم مسلمان بودن توسط کمونیست­ها قتل عام شدند که در ردیف اول این قربانیان عالمان دین قرار داشتند.

رییس جهاد فرهنگی با اشاره به حاکمیت­های احزاب چپی کمونیستی، اسلامی و جهادی و پسا جهاد افزود:

7 ثور 1357 خورشیدی کودتای خونین کمونیست­ها، سیاه ترین روز در تاریخ افغانستان و آغاز فجایع که متأسفانه تا کنون ادامه دارد.

8 ثور 1371 خورشیدی در اثر قدرت طلبی­های عده­­ای از رهبران نالایق به اصطلاح جهادی و تفنگ بدوشان غیر مسئول که حتی با حکومت مورد توافق خود در اثر جنگ­های خونین خانمانسوز داخلی، شهر کابل را ویران و مردم آواره شدند و در اثر عملکرد نادرست آن­ها گروه طالبان بر کشور مسلط شد.

اواخر سال 1380 خورشیدی، اجلاس بُن شکل گرفت؛ پس از آن حضور جامعه­ای جهانی و در رأس آن امریکا مشکلات و مصائب غم انگیز را برای مردم افغانستان خلق نمود، بحث خفت بار و ننگین اقوام اقلیت و اکثریت که خلاف دستورات اسلام، عقل و حقوق شهروندی هست که باعث دامن زدن به اختلافات قومی و قدرت حاکمه در اختیار تیکه داران قومی و خانواده­های خاصی قرار داشت و اینک تحولات جدی دیگری در راه هست.

معاون شورای عالی علمای امامیه افغانستان بر مطالبات این شورا از نظام آینده خواست:

از نظام آینده انتظار می­رود که با در نظر گرفتن حقوق همه اقشار مختلف جامعه و اتباع افغانستان از تداوم مصیبت با تدبیر، جلوگیری نموده و از آنجایی که پیروان مذهب اثنی عشری امامیه کنار مجاهدین اهل سنت در برابر متجاوزین از این سرزمین دفاع و جهاد نمودند، ممکن برخی نظامیان احزاب به اصطلاح جهادی سنی و شیعه مشغول جنگ­های خانمانسوز داخلی بودند، اما عده­ای دیگر از مجاهدین شیعه در اخراج متجاوزین نقش برجسته داشتند و به عنوان نمونه: جبهه خاتم­الانبیا(ص) و قبرستان شهدای اهل تشیع در منطقه­­ای پشتون نشین جاجی ولایت پکتیکا بزرگترین دلیل برای فرا مذهبی بودن بخش از اهل تشیع هست، چریک­های مجاهدین اهل تشیع در پایتخت کشور مُخ روس­ها را به فغان آورد که  بیانگر حضور پیروان اهل­بیت(ع) در این کشور را می­رساند و نباید این قشر عظیم را نادیده گرفت.

انتظار شورای عالی علمای امامیه افغانستان از امارت اسلامی  و هر نظام دیگر این است که در حفظ و مصئونیت رسمیت مذهب جعفری و قانون احوال شخصیه اهل تشیع و حقوق حقه سی درصدر جمعیت شهروندان کشور متشکل از اقوام هزاره، سادات، قزلباش، بیات، فارسی زبان­های قندهار، پشتون، تاجیک و ترک تبارهای اهل تشیع که از پیروان مذهب اثنی عشری امامیه افغانستان هستند نادیده نگیرند و مبادا اشتباهات حکومت مجاهدین، حاکمیت تحریک طالبان، اجلاس بُن و عصر دموکراسی تکرار شود.

این عالم دین با مطرح نمودن دغدغه­های سی درصد جمعیت اهل تشیع گفت:

شورای عالی علمای امامیه افغانستان در ادامه جلسات متعدد که با نمایندگان با صلاحیت امارت اسلامی در خارج و داخل کشور داشتند خط سرخ اهل تشیع مطرح و هیچ خواست و منافع شخصی و گروه در ن نبوده، جز دغدغه­های اهل تشیع، مجدداً این شورا به مطالبات چهارگانه حقه شهروندان اهل تشیع تأکید می­دارند، حفظ و مصئونیت مذهب جعفری در قانول اساسی کشور، قانون احوال شخصیه اهل تشیع، تأمین امنیت مراکز مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و سهم شان در نظام آینده از خواست­های بر حق شان می داند و این شورا از نظامِ استقبال می­کند که در آن حقوق تمامی شهروندان کشور و سی درصد جمعیت پیروان مذهب جعفری درنظر گرفته شود.

شورای عالی علمای امامیه افغانستان با تمام توان و امکانات برای حضور اهل تشیع بر اساس لیاقت و شایستگی کنار پیروان مذهب حنفی اهل سنت برای عملی شدن حقوق شهروندی خویش بصورت عادلانه تلاش و چانه زنی می­نمایند.

شورای عالی علمای امامیه افغانستان آرزومند قطع مداخلات خارجی­ها در امور داخلی مردم این سرزمین است.

امید وارم که در آینده فضای برادری دینی و اخوت اسلامی میان پیروان مذاهب اسلامی در افغانستان استحکام یابد.

گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهادی فرهنگی / کابل / افغانستان

10 محرم 1443 خورشیدی / 28 اسد 1400 خورشیدی

 

*

*


Top