۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان » خبر و گزارش » سخنرانی
  • شناسه : 1693
  • ۳۰ حمل ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
  • 81 بازدید
۲۰۱۹۰۴۱۹ ۰۷۰۹۰۷
اندیشه‌ی جهانی مهدویت و ضرورت‌های آن

اندیشه‌ی جهانی مهدویت و ضرورت‌های آن

در سومین گفتمان مهدویت مطرح شد: امروز بشریت به دنبال اندیشه‌ی سیاسی دیگری است که ارزش‌های انسانی را در آن بیابد و آن، اندیشه‌ی سیاسی اسلام و حکومت مهدوی دارای اهداف بلند و ارزشی است. صبح امروز،‌۳۰ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی  با حضور جمعی از فرهیختگان و علمای شیعه و سنی سومین گفتمان مهدویت از سوی […]

در سومین گفتمان مهدویت مطرح شد: امروز بشریت به دنبال اندیشه‌ی سیاسی دیگری است که ارزش‌های انسانی را در آن بیابد و آن، اندیشه‌ی سیاسی اسلام و حکومت مهدوی دارای اهداف بلند و ارزشی است.

صبح امروز،‌۳۰ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی  با حضور جمعی از فرهیختگان و علمای شیعه و سنی سومین گفتمان مهدویت از سوی مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عج) در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، این گفتمان با سخنرانی حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی»، رئیس مجمع فرهنگی بقیهالله(عج)؛ حجت‌الاسلام دکتر محمد حسین جعفری معاون شورای اخوت اسلامی، مولوی دکتر نورالله کوثر استاد دانشگاه در مدرسه علمیه‌خاتم‌الانبیا(ص) برگزار و آنان

مباحثی ازجمله حکومت امام‌مهدی(عج) و مذاهب اسلامی با بررسی و تحلیل آیات قرآنی با موضوع منجی آخرالزمان، بررسی و تبیین تاریخی روایات گوناگون پیرامون ظهور منجی و تولد امام‌مهدی(عج) در روایات اسلامی به بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، حجت‌الاسلام عادلی حسینی اظهار داشت: پیرایه هایی که در طول تاریخ اسلام، توسط زمامداران نالایق و مخالفین به اسلام بسته اند، حضرت مهدی(عج) حقیقت اسلام را آشکار می‌سازد، مردم فکر می‌کنند که این دین جدید است نه اسلام، در حالی که اسلام واقعی همین است.

متن کامل سخنرانی رئیس سازمان جهاد فرهنگی که در سومین گفتمان مهدویت و مذاهب اسلامی بیان گردیده بود در ذیل حضور خوانندگان محترم ارائه می‌گردد:

——————–

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ(سوره انبیاء، آیه ۱۰۵)

میلاد حضرت مهدی(عج) برای عموم مسلمانان، بلکه همه‌ی عدالت‌خواهان عالم مبارکباد!

کسانی که از ظلمی رنج برده اند و یا آن‌هایی که به ستم‌کشی دیگران نگاه کرده اند؛ انتظار فرج برای پرشدن جهان از عدل و داد و رفع ظلم از صحنه‌ی زندگی بشر را می‌کشند و امروز در سراسر جهان قلوب میلیون‌ها مشتاق و شیفتگان مملو از حب امام مهدی(عج) خواهان دیدار اویند و یکی از سؤالات اساسی این است که آیا سخن از مهدویت، نیازی از نیازهای امروز ماست و می­‌تواند تحوّلی اساسی در زندگی ما ایجاد کند؟

در پاسخ باید گفت که آری و بر اساس متون دینی، امامت و مهدویّت، هویت اصلی و اساسی مسلمین است و به همین دلیل در رأس توصیه‌های پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) بوده، اندیشه‌ی جهانی مهدویت و ضرورت‌ بحث پیرامون آن می‌طلبد که در این فرصت کوتاه به چند بُعد آن پرداخته شود:

  1. بُعد اعتقادی

دراسلام بین شیعه وسنی باب وجایگاه ویژه و گسترده‌ای داردتاحدی که فریقین روایتی را ازرسول خدا(ص) درحدتواتر نقل کرده اند که حضرت فرمود: مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَهً جاهِلیهً؛ هر کس بمیرد، در حالی که امام زمان خود را نشناخته و به مرگ جاهلیت مرده است.

  1. بُعد اجتماعی

بحث مهدویت از نظر اجتماعی نیز اهمیت دارد؛ زیرا مهدویت نگاه روشن و امیدوارانه به آینده بشریت است. جامعه‌ای که آرمانش رسیدن به مدینه فاضله مهدوی است، جامعه‌ای امیدوار است و در پرتو دین، به حرکت و نشاط و پویایی، امید دارد و از یأس و نومیدی در امان خواهد بود.

  1. بُعد سیاسی

بشر در طول تاریخ خود، مکتب‌­ها و حکومت‌های زیادی را تجربه کرده؛ ولی در هیچ یک از آن‌ها گمشده‌ی خود را که عدالت و صلح و امنیت است، پیدا نکرده و پیوسته در ناکامی و شکست قرار گرفته است. در دوره‌‌های اخیر، کاپیتالیسم و کمونیسم نیز در پاسخگویی به نیازهای بشر، ناکام ماندند که نشانه‌‌های آن، بحران اخلاقی و امنیّتی است که به آن گرفتار شده‌اند. حال تکلیف این بشر وامانده و سرگشته از ناکامی‌ها و شعارهای بی‌عمل چیست؟

امروز بشریت به دنبال اندیشه‌ی سیاسی دیگری است که ارزش‌های انسانی را در آن بیابد و آن، اندیشه‌ی سیاسی اسلام و حکومت مهدوی دارای اهداف بلند و ارزشی است.

  1. بُعد فرهنگی

از مهم‌ترین وظایف ما، گسترش فرهنگ مهدویت و زمینه‌­سازی ظهور و فرج امام مهدی(عج) است. در این بخش باید راهبردی اساسی و روشن، پیش‌رو داشته باشیم که دو محور آن در اولویت است:

  1. تبیین و ترویج فرهنگ انتظار

انتظار به معنای آمادگی برای امر ظهور لازم و تمامی امکانات و توانایی‌های جامعه در مسیر زمینه‌سازی و تحقق ظهور سازماندهی شود.

  1. آسیب‌شناسی

مهدویّت، یک عقیده اسلامی و راهبرد اساسی برای پیشرفت جوامع بشری و بویژه جامعه‌ی بزرگ اسلامی است و همه باید هوشیار باشند که برخی آسیب‌های فرهنگی، سبب انحراف در عقاید و باورهای مردم نشود و مفاهیم بلند مهدوی و آثار ارزشمند و حیاتبخش آن را مخدوش ننمایند.

سخن آخر اینکه گاهاً برای برخی‌ها تصور آوردن دین جدید توسط حضرت مهدی(عج) و این سوال به یک شبهه مبدل شده و طبق بعضی از روایات مانند روایت که امام صادق(ع) فرمود: «اِذَا خَرَجَ الْقائِمُ یأْتِی بِاَمْر جَدِید وکِتاب جَدِید وسُنَّه جَدِیدَه وقَضاء جَدِید»؛ هنگامی که قائم(عج) قیام می‌کند، فرمان نو وکتاب نو وروش نو ودادگاه نو می‌آورد.

آیا با توجه به این روایت، آئین ودینی که امام مهدی(عج) بر قرار می‌کند دین دیگر(جدید) غیر از اسلام نیست؟!

تعبیر به نو وجدید، اشاره به این است که انقلاب حضرت مهدی(عج) یک دگرگونی اساسی است نه روبنائی، از این روجامعه خیال می‌کند که آن حضرت چیز جدیدی غیر از اسلام آورده است.

به عبارت دیگر: پیرایه هایی که در طول تاریخ اسلام، توسط زمامداران نالایق و مخالفین به اسلام بسته اند، حضرت مهدی(عج) حقیقت اسلام را آشکار می‌سازد، مردم فکر می‌کنند که این دین جدید است نه اسلام، در حالی که اسلام واقعی همین است.

زیرا در طول تاریخ اسلام، نفوذ اندیشه های بیگانه وتجدد گرایی، افراط گرایی که تعداد به نام اسلام انجام داده‌اند، رخنه فرصت طلبان، از نام دین و اسلام، جهاد، شهید، اهل علم و امثالهم و از بس که این عناوین مورد سوء استفاده قرار گرفته و مسلمانان آن را  با عقل نسنجیده و بر دین خدا پیرایه بسته و چیزهایی را ما به اسلام افزوده‌ایم که خدا و رسولش نگفته‌اند.

در این گفتمان از میان دهها عنوان که در جامعه‌ی ما مورد بی‌مِهری، جفا و تحریف قرار گرفته به سه مورد آن اشاره می‌کنم و خود‌خوان حدیث مفصل از این مجمل:

  1. کلمه‌ی شهید که از کشته‌های جنگ‌های خانمانسوز احزاب گرفته تا رئیس دستگاه استخبارات رژیم کمونیستی وابسته به روس‌ها که دست شان به خون‌هزاران تن انسان به جرم مسلمان بودن آغشته بود و همین طور عاملین کشتار دهه‌ی هفتاد کابل، همه را شهید می‌نامند در حالی که اسلام از کلمه‌ی شهید تعریف روشن دارد و نه به هر خود مرده کلمه‌ی شهید اطلاق شود.
  2. کلمه‌ی جهاد، به عنوان مثال در مناطق مرکزی از ماه ثور ۱۳۵۸ با فتوای علما و در رأس آیت‌الله سید علی بهشتی آغاز و با قیام و خیزش مردمی حدود ۵ ماه مناطق مرکزی از مرز ولایات شمال گرفته تا پروان، غزنی و ولسوالی جلریز نزدیک مرکز ولایت میدان آزاد و با انتقال آخرین شهدای کُهنه خمار به فرماندهی شهید ارباب محمد نسیم سلطانی در هزاره جات، پس از آن در مناطق آزاد شده‌ی مرکزی جهادی وجود نداشت، نظامیان احزاب آن مناطق به جنگ‌های خانمانسوز داخلی مشغول بودند، القاب بلندی جهاد، توسط برخی علما حتی سخنور شهیر کشور، استاد جوادی غزنوی با هر معیار و مقیاسی که در سخنرانی اخیرش به یکی از فرماندهان لقب اعزازی اعطا کرد و این گونه القاب غیر واقع بینانه و ظلم به جهاد ملت مسلمان افغانستان است.

نا گفته نماند که جهاد مردم تشیع تا پیروزی در دره‌ی مقاوم سنگلاخ، پغمان، بخش‌های از ولایت غزنی، لوگر، بگرام، جبهات جاجی ولایت پکتیا، شمال و غرب کشور در سنگرهای رویا رویی با دشمن بوده و همین گونه در میان احزاب اهل سنت بیشتر از اهل تشیع، آن‌ها نیز مشغول جنگ‌های داخلی بودند و باید میان جهاد و نفاق‌های داخلی تفکیک صورت گیرد.

  1. کلمه‌ی علمای دین، جاهلانی عالم نما که سخنان گمراه کننده‌ای را از دیگران گرفته و در قالب دین موجب گمراهی مردم شدند، آن‌ها می‌خواهند اهل علم واقعی و شخصیت‌های خدوم دینی را بدنام ‌کنند، ما نمی‌توانیم مسئولیت علمای واقعی را در هدایت و تقویت دینداری مردم در طول تاریخ نادیده بگیریم، اما علاوه بر دشمنان و مخالفان حضرت مهدی(عج) برخی مقدس نماها و عالم نمایانی هستند وقتی که منافع شان را به خطر می‌بینند با حضور امام مهدی(عج) نیز مخالفت می‌کنند؛ شاید به همین مناسبت باشد که شخصی به حضور عالم نما رسید و بجای دست، گردنش را بوسید، از او پرسید که دیگران دست عالم را می‌بوسند و شما چطور گردنش را بوسیدید؟

او گفت: جای شمشیر آقا امام زمان(عج) را بوسه زدم.

بنا براین ظهور حضرت مهدی(عج) پیرایه‌ها و بدعت‌ها را از اسلام واقعی حذف و آنگاه اسلام پیشرو عملی می‌گردد و از اینرو اعتقاد به منجی و مصلح جهانی یک اصل پذیرفته شده در تمام ادیان الهی و مذاهب اسلامی است که قرآن کریم به همین نکته اشاره دارد و پیشگویی حکومت بندگان شایسته‌ی خداوند در روی زمین در کتاب(تورات و زبور) نشان می‌دهد که این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در کتب آسمانی پیامبران پیشین یکی پس از دیگری مطرح شده و قرآن کریم می‌فرماید: وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ بعضى گفته‌اند که منظور از «زبور» در این آیه، تمام کتب آسمانى و مراد از «ذکر»، قرآن‌ کریم است.

در پایان صحبت‌هایم آماده ام که نوجوانان و جوانان سئوالات شان را در پیوند به مناسبت گفتمان امروز مطرح و من نیز آماده هستم به اختصار پاسخ سوالات شما را در حد زمان تعیین شده داشته باشم و پس از من اگر توضیحاتی نیاز بود، از حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جعفری استاد حوزه و مولوی دکتر کوثر استاد دانشگاه استفاده می‌بریم.

گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/ سید نور آقا احسانی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.