۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سیاسی، تاریخی، اجتماعی
  • شناسه : 1498
  • ۱۸ سرطان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
  • 85 بازدید
۲۵شوال سالروز شهادت امام صادق علیه السلام
ضرورت بررسی اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام

ضرورت بررسی اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام

۲۵ شوال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) بر همه شیفتگان امامت و ولایت تسلیت باد! امام صادق علیه السلام در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید. درباره تاریخ شهادتش، دو گفتار است. برخی نیمه رجب و برخی دیگر ۲۵ شوال را بیان کرده‌اند. […]

۲۵ شوال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) بر همه شیفتگان امامت و ولایت تسلیت باد!

امام صادق علیه السلام در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید. درباره تاریخ شهادتش، دو گفتار است. برخی نیمه رجب و برخی دیگر ۲۵ شوال را بیان کرده‌اند. ولی معروف و مشهور میان مورخان و سیره‌نگاران شیعه، همان قول دوم یعنی ۲۵ شوال می‌باشد.

امام جعفر صادق(علیه السلام) در سن ۳۱ سالگی پس از شهادت پدربزرگوارش به امامت رسید.

امامت امام صادق(علیه السلام) همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های آغازین حکومت بنی عباس بود و به علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، آن حضرت فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت علمی و فرهنگی به دست آورد.

عصر امام صادق(علیه السلام)، عصر جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود. پس از زمان رسول خدا دیگر چنین فرصتی پیش نیامده بود تا معارف اصیل اسلامی ترویج گردد، بخصوص که قانون منع حدیث و فشار حُکّام اموی باعث تشدید این وضع شده بود. لذا خلأ بزرگی در جامعه آن روز که تشنه هرگونه علم و دانش و معرفت بود، به چشم می خورد.

امام صادق(علیه السلام) با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته های مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کرد. شاگردانی چون: هشام بن حکم، مفضل بن عمر کوفی جعفی، محمد بن مسلم ثقفی، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، جابر بن حیان و . . . . تعداد شاگردان امام را تا چهار هزار نفر نوشته اند. امام ابوحنیفه رئیس یکی از چهار فرقه اهل سنت مدتی شاگرد ایشان بود و خودش به این موضوع افتخار کرده است.

بنا بر این امام صادق(علیه السلام) حلقه وصل مذاهب اسلامی بوده و هست و بدین جهت، دوستداران امام صادق(علیه السلام) حدود ۹ سال قبل(۲۱ تا ۲۳ میزان ۱۳۸۸ خورشیدی)  به پیشنهاد پروفیسور عبدالباری راشد، سابق رئیس اکادمی علوم افغانستان به جناب آقای حامد کرزی، سابق رئیس جمهور، جمهوری اسلامی افغانستان اولین سمینار بین المللی تحت عنوان: «بررسی مقام معنوی و علمی امام جعفر صادق علیه السلام»  با حضور ده ها تن از علماء، پژوهشگران، متخصصین علوم اسلامی و شخصیت های برجسته فرهنگی وسیاسی داخلی و خارجی در تالار رادیو تلویزیون ملی افغانستان از سوی اکادمی علوم و همکاری نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار  و از آن تاریخ تا سال گذشته پنجمین سمینار  از سوی برخی مراکز علمی و فرهنگی همسو در کابل دایر گردیده بود.

نگارنده در این پنج دوره یاد بود از خدمات علمی و دینی امام صادق(علیه السلام) مسئولیت اجرایی، پیاده نمودن، تنظیم، نشر و پخش مجموعه‌ی از محتوای نشست‌های متذکره را عهده دار بوده و در پنج سال گذشته، همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(علیه السلام) و حضور  شخصیت های برجسته علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شیعه و سنی اعم از حوزه و دانشگاهیان و اقشار مختلف کشور برگزار و هدف محوری آن، بررسی مقام معنوی، حیات علمی و سیاسی  امام صادق(علیه السلام)، تقریب و هم اندیشی مسلمانان،  باز خوانی وحدت امت اسلامی و تأکید بر مشی وحدت طلبانه پیشگامان وحدت جهانی اسلام، اعتدالگرایی و مقابله با جریان های تکفیری مورد بحث و ارزیابی قرار می‌گرفت.

حقیقت آن است که امام صادق(علیه السلام) همانند سایر امامان معصوم(علیهم السلام) سیاست ناب الهی و دینی را در روزگار خود به یادگار نهاده اند که آشنایی با آن، الگوی کامل و ایده آلی است برای دوستان و پیروان و علاقه مندان به آن حضرت تا از این بُعد زندگانی امام(صادق علیه السلام) پیروی نموده و این سیره پاک حضرت را نیز چراغ راه خود قرار دهند.

اما جعفر صادق(علیه السلام) نماد اخلاص، اخلاق، علم، پیشرفت و سرمشق زندگی مسلمانان هست و اگر بخواهیم موفق باشیم باید از رفتار و کردار بزرگان گذشته­ی خود، مخصوصا از امام صادق(علیه السلام) در همبستگی امت اسلامی درس بگیریم.

ما امروز بیش از هر زمان دیگری شاهدیم که دشمن در تلاش است با تجزیه کشورهای اسلامی و ایجاد اختلافات مذهبی، تیشه به ریشه اسلام بزند. پس مسلمانان باید به هوش باشند که با درس گرفتن از مکتب امام جعفر صادق(علیه السلام) انرژی خود را در جهت رسیدن به اهداف اسلامی خود صرف کنند نه اینکه آب به آسیاب دشمن بریزند.

در افغانستان پیروان مذاهب جعفری و حنفی سالهاست که با همبستگی و برادری در کنار هم زندگی می کنند و در خوشی و مصیبت های یکدیگر شریک اند و هیچ گروهی نمی تواند این وحدت و همبستگی را از بین ببرد و امام جعفر صادق(علیه السلام) در میان مسلمانان این کشور محور بوده و هست و در جامعه فضای مملو از برادری و اخوت را  بین مسلمانان بوجود آورده است.

امروز، گروهای افراطی به وجود آمده که می خواهند نام اسلام را  به جهان، بد معرفی نمایند و اسلام را، دین وحشت، انتحار، انفجار قتل و آدم کشی معرفی کنند و خوشبختانه درافغانستان این هدف شوم شان برآورده نگردیده، چون میان مسلمانان افغانستان وحدت و همبستگی حاکم است و در کل اسلام از همان نخستین روزهای موجودیت خویش، افراط وتفریط را قابل قبول نمی دانست و حالا نیز چنین عملی را نمی پسندند و ما باید در این زمینه از سیره امام جعفرصادق(علیه السلام) الگوبگیریم.

به امید آن‌روز…

با احترام

سید جعفرعادلی«حسینی»