۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1476
  • ۲۲ جوزا ۱۳۹۷ - ۴:۳۸
  • 77 بازدید
افتتاح تکیه خانه حاج سید محبوب شاه هاشمی
افتتاح تکیه خانه‌ی حاج سید محبوب شاه هاشمی در کابل

افتتاح تکیه خانه‌ی حاج سید محبوب شاه هاشمی در کابل

مرحوم سید ابراهیم از اعقاب امام زاده ابراهیم مجاب، سرسلسله هاشمی‌ها در افشار ساکن و همین محل فعلی قلعه‌سیدا با ورود او به این نام معروف شد. پس از ارتحال مرحوم سید ابراهیم فرزندش مرحوم حاج سیّد محبوب شاه هاشمی، یکى از اعیان و رجال شناخته شده‏ى تشیّع منطقه افشار کابل برپاداشتن مراسمات دینی و […]

مرحوم سید ابراهیم از اعقاب امام زاده ابراهیم مجاب، سرسلسله هاشمی‌ها در افشار ساکن و همین محل فعلی قلعه‌سیدا با ورود او به این نام معروف شد.

پس از ارتحال مرحوم سید ابراهیم فرزندش مرحوم حاج سیّد محبوب شاه هاشمی، یکى از اعیان و رجال شناخته شده‏ى تشیّع منطقه افشار کابل برپاداشتن مراسمات دینی و مذهبی، مخصوصا تجلیل و یاد بود از حضرت امام حسین(ع) و یاران فداکارش همه ساله در ماه محرم مراسم عزاداری برپا می داشت.

مرحوم حاج سید محبوب شاه هاشمی اصالتا از سادات موسوى نسب، از اعقاب سیّدابراهیم مجاب و نوه‏ى سیّد هاشم که مقبره اش در ننگرهار زیارت خاص و عام است مى‏باشد. سیّدمحبوب شاه واقعا محبوب مردم و اهل علم بود، زیرا او در سخت‏ترین شرایط خانه‏ى شخصى خویش را که در افشار سیلو واقع مى‏باشد براى برگزارى مراسم دینى ومذهبى وقف نمود و شب‏هاى جمعه و مناسبات مختلف دینى از علماء و شخصیت‏هاى مذهبى مخلصانه پذیرای دوستداران اهل بیت(ع) بودند.

تکیه خانه‌ی مرحوم حاج سید محبوب شاه هاشمی  در جنگهای دهه‌ی هفتاد کابل تخریب و توسط دشمنان قسم خورده این کشور به آتش کشیده شد، خداوند مرحوم حاج سید محبوب شاه هاشمی،‌ این سید جلیل القدر  و همه گذشتگان این جمع را رحمت کند، مرحوم حاج سید مهدی هاشمی برادر بزرگ و حاج سید محبوب شاه هاشمی فرزندان مرحوم سید ابراهیم آقا که در همین قلعه سید بودند، شب های جمعه مصیبت خوانی و از مناسبت های دینی و مذهبی تجلیل به عمل می‌آورد، سالهاست که در اثر نا امنی‌ها این تکیه خانه مخروبه و بدون برنامه های دینی و مذهبی می باشد.

سه سال گذشته،‌ قبل از ظهر جمعه مورخ ۳۰  اسد ۱۳۹۴ خورشیدی برابر۷ ذی قعده ۱۴۳۶ هجری قمری بین شهادت امام صادق(ع)‌ و میلاد امام رضا(ع) محترم حاج سید کاظم هاشمی محفلی را برای تهداب گذاری تکیه خانه حاج سید محبوب شاه هاشمی واقع در قلعه سیدای  افشار، واقع افشار سیلو ترتیب داده و پس از خواندن دعای نُدبه و ذکر مصیبت سنگ تهداب این مرکزی دینی را گذاشتند.

فرزندانش مرحوم حاج سید محبوب شاه هاشمی،‌ همانند: حاج سیّدسلیمان هاشمى، مجاهد پرتلاش، انجنیر حاج سیّدقاسم هاشمى در شهر اهواز، مداح مخلص اهل‏بیت(ع) حاج سیّدکاظم هاشمى، نماینده‏ى صندوق خیریه‏ى هرات، مداح هیأت مهاجرین افغانى در شیراز فارس، حاج سیّدهاشم هاشمى در شهر قم،‌ سید علی هاشمی و سید ولی هاشمی در عالم مهاجرت نیز با تشکیل هیآت مذهبی و دینی راه و روش پدر خویش را ادامه دادند و بدون مبالغه برادران هاشمى در چندهیأت مهم مذهبى در میان مهاجرین افغانى همانند پدر بزرگوار شان خیر اندیش و بانى برگزارى بسیار از مراسم دینى ومذهبى  در حال حضار میان مهاجر مسلمان افغانستان مى‏باشند و خداوند به همه خدمتگذاران به دین و مکتب اهل­بیت(ع)توفیق خدمت صادقانه عنایت فرماید.

آری! پس از بقدرت رسیدن کمونیست ها در این کشور، دوران جهاد و مهاجرت، فرزندان مرحوم حاج سید محبوب شاه هاشمی به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت نمودند، نسبت به آن عشق و علاقه ای که به خاندان عصمت و طهارت(ع) داشتند آنان در شهرهای مختلف ایران چون؛ اهواز، شیراز، اصفهان و قم با تشکیل هیآت و مناسبت های مذهبی، مخصوصا مراسم سوگواری در ماههای محرم و صفر را با همان شیوه و رویش پدر بزرگوارشان شعائر دینی و مذهبی را زنده نگه داشتند، تا اینکه در آستانه محرم امسال، بعد از حدود شصت سال عزاداری و سه دهه تعطیل مراسم سوگواری ایام عاشورا در قلعه سیدا، واقع افشار سیلو، حاج سید کاظم هاشمی به نمایندگی از طرف سایر برادران  ماموریت یافت که یک طبقه منزل شان را بنام تکیه خانه بازسازی مجدد و سالهای آینده مراسم عزاداری را به همان سبک و سیاق قدیمی برگزار نماید.

تا اینکه تکیه خانه مرحوم حاج سید محبوب شاه هاشمی قلعه سیدا، بعد از ظهر جمعه ۱۸ جوزا ۱۳۹۷ خورشیدی برابر ۲۳ رمضان ۱۴۳۹ هجری قمری با حضور علما و مومنین روزه دار با ختم کلام الهی و قرائت قرآن کریم توسط قاری حسین حیدری، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی، مداحی حاج سید کاظم هاشمی و سخنرانی و دعائیه حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای محمدی رسما افتتاح و در آینده کما فی السابق برنامه های دینی و مذهبی در مناسبت های مختلف اجرا می‌گردد.

گزارشگر/ سید رضا احسانی/ پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی