۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1458
  • ۱۹ جوزا ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
  • 81 بازدید
دهمین همایش قدس و اخوت اسلامی
دهمین همایش؛ قدس و اخوت اسلامی در کابل برگزار شد

دهمین همایش؛ قدس و اخوت اسلامی در کابل برگزار شد

هم‌زمان با جمعه‌ی اخیر ماه‌مبارک رمضان؛ شورای اخوت اسلامی افغانستان از روز جهانی قدس با برگزاری همایشی تحت عنوان «دهمین همایش؛ قدس و اخوت اسلامی» در کابل تجلیل به عمل آورد. سخنرانان این مراسم ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین؛ تنفر، خشم و انزجار شان را از تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارت […]

هم‌زمان با جمعه‌ی اخیر ماه‌مبارک رمضان؛ شورای اخوت اسلامی افغانستان از روز جهانی قدس با برگزاری همایشی تحت عنوان «دهمین همایش؛ قدس و اخوت اسلامی» در کابل تجلیل به عمل آورد.

سخنرانان این مراسم ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین؛ تنفر، خشم و انزجار شان را از تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل‌آوویو به بیت‌المقدس اعلام کردند.

آنان اقدام ترامپ را تجاوز آشکار به ارزش‌های اسلامی خوانده، تاکید کردند که مسلمانان باید در برابر این تصمیم ایستادگی کنند.

مولوی حبیب الله حسام، رییس شورای اخوت اسلامی کشور گفت، آنان که ادعا می‌کنند فلسطین  به ما چه ارتباطی دارد، باید در پاسخ آنان بگویم: نسبت ما به فلسطین و بیت المقدس نسبت دینی و شعایر اسلامی است. همان گونه که ما به مکه و مدینه احترام قایل هستیم، به بیت المقدس احترام داریم.
وی افزود که ما با مردم فلسطین نسبت برادری دینی داریم و این حکم خداوند است که دست گیری برادران‌تان را کنید و مفهوم امت واحده نیز از همین‌جا منشا می‌گیرد.
رییس شورای احوت اسلامی بیان داشت که قضیه فلسطین و نجات بیت‌المقدس از مسایل اخلاقی و فرعی نیست؛ بلکه از ام الفرایض مسلمانان به حساب می‌آیند.
آقای حسام تاکید کرد، کسانی که امروز فکر می‌کنند حرمین آزاد است، اشتباه فکر می‌کنند، بلکه حرمین پیش از مسجدالاقصی اشغال شده است.

در همین حال مولوی فضل من الله فضلی عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان و امام جماعت مسجد بره‌کی کابل در این مراسم گفت که سیاست امریکا در قبال مسلمانان طوری است که از ادوار تاریخ تاکنون از یک مشت یهود پشتبانی کرده است.

آقای فضلی اضافه کرد که یهود را قرآن‌کریم خوار، ذلیل و دشمن مسلمانان خوانده است.

به گفته‌ی او؛ جای شرم است که نخستین قبله مسلمانان و ارزش‌های بزرگ جهان اسلام علناً از سوی امریکا و اسراییل اشغال می‌شود  و ما در برابر آن سکوت کرده‌ایم در حالیکه کُل یهودی‌ها اقلیت کمتر از ۱۲ میلیون را تشکیل می‌دهند.

او با محکوم کردن انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس تاکید کرد که مسلمانان باید متحدانه در برابر تصمیم اخیر ترامپ ایستادگی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلام عباس مصباح رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلامی و امام جماعت مسجد مدینه العلم، اما با نقل حدیثی از پیامبر گرامی اسلام تاکید کرد که ظالم و مظلوم هر دو در آتش جهنم اند و هیچ یک از دیگری برتری ندارد.

آقای مصباح اضافه کرد که مسئله ظلم بر ملت فلسطین تنها مربوط امریکا و اسراییل نخواهد بود و آنان به‌عنوان ظالم یک طرف محکوم نخواهند شد؛ چون طرف دیگر این ظلم سکوت مسلمین می‌باشد.

او انتقاد کرد که مسلمین، هرچند نیروی انسانی‌دارند، عالم و دانشمند دارند، آیات قرآنی در پیوند به جهاد با یهود و نصارا دارند؛ اما با آنهم در مقابل جنایت‌های استکبار سکوت شرم‌گین پیشه کرده‌اند؛ در حالیکه در تکفیر خود و اختلافات داخلی کشور خود دست باز دارند.

مصباح اشاره کرد که جای شرم است که بیش از یک‌ونیم میلیارد مسلمان در برابر اقلیت اندک یهود سکوت کرده‌اند و تنها به صدور یک اعلامیه بسنده می‌کنند.

به گفته‌ی او؛ امروز نه امریکا جنایت‌کار است و نه اسراییل؛ بلکه زمامداران کشورهای اسلامی و آنانیکه خود را خادم حرمین شریفین می‌گویند مقصر اصلی هستند که به قوانین اسلامی و به قرآن که یهود و نصارا را دشمن مسلمانان گفته است، عمل نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلامی تاکید کرد که قدس با یک گردهمایی در طول سال آزاد نمی‌شود؛ بلکه مسلمانان باید با عمل به قرآن عملاً در برابر صهیونیزم بلند شوند.

مصباح همچنین با بیان‌اینکه چرا حقوق بشر، حقوق زن و حقوق طفل در فلسطین تطبیق نمی‌شود؟ انتقاد کرد که قدرت‌های غربی همیشه داد از حقوق بشر، زن و کودک می‌زنند؛ اما تاکنون در مقابل جنایات صورت گرفته علیه مردم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی اسرائیل سکوت کرده است.

به باور آقای مصباح؛ جنایت اسراییل، کشتن و قتل‌عام کردن امروز به عنوان یک مسئله عادی تبدیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی»، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی و رئیس سازمان جهاد فرهنگی گفت: افغانستان در جهان اسلام، اولین کشوری بود که از قدس حمایت کرد و تحقیقات تاریخی گواه بر آن است که در نخستین روزهای اشغال بیت‌المقدس، علما و بزرگان افغانستان همگام با مردم مسلمان خویش یکی از اولین کشورهایی که جنایات رژیم غاصب اسرائیل را محکوم و به رهبری شخصیت های دینی خویش از مجاهدت مردم فلسطین اعلام حمایت نمودند، دقیقا از ۷۰ سال قبل تا کنون این حمایت‌ها ادامه دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی اضافه نمود: همانطوری که چهار مرحله حمایت مردم مسلمان افغانستان از مظلومین فلسطینی را شرح دادم، اکثر این حمایت ها نیز در ماه مبارک رمضان رُخ داده و اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی جمعه آخر ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس نام گذاری شد، بدون شک در تداوم حرکت علمای گذشته‌ی این کشور بوده و همه به دفاع از مظلومین فلسطینی بوده است.

رئیس سازمان جهاد فرهنگی در رابطه با استقلال جامعه‌ی روحانیت افغانستان افزود: پس از تحولات سیاسی، برخی علما و نهادهای جامعه روحانیت ما سیاست زده شدند، می‌طلبد که در این همایش که اکثرا علما شرف حضور دارند تقاضا نمایم که همان سیره و روش علمای گذشته احیا و علما استقلال جامعه‌ی روحانیت را حفظ نمایند و انتظارمی‌رود علما دراین خصوص تدابیری اندیشند و بیش ازاین اجازه ندهندارزش های دینی و جهادی به چالش کشانیده شده وخدای ناکرده ضدارزش‌ها برارزش ها ترجیح داده شوند.

اگر برخی علمای ما در حفظ استقلال و حراست از ارزش‌ها، مخصوصا ۱۴ سال جهاد ملت مسلمان افغانستان از آن پاسداری می‌‌نمودند، یقینا به برکت جهاد و خون شهداء‌ ما شاهد اقتدار، امنیت، پیشرفت و توسعه‌ی کشور بودیم و امروز در اثر غفلت ما دشمنان اسلام چالش‌های موجود را ببار نمی‌آوردند و بحران را مدیریت نمی‌توانستند و با کمال تأسف برخی علما نیز بصورت ابزار در اختیار بازیگران سیاسی ماهر و پروژه‌های بیرونی قرار گرفته و ما شاهد این همه معضلات در کشور مان هستیم.

حجت الاسلام‌والمسلمین سید هادی هادی رئیس بنیاد فرهنگی پیامبر اعظم (ص)، در این مراسم اشاره کرد که روز قدس امسال در حالی تجلیل می‌شود که ماه‌های اخیر برای تمام مسلمانان به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین تلخ و خونین بوده‌است.

هادی اضافه کرد که جدا از خونین بودن این ماه‌ها، امریکا اخیراً گامی دیگری به عنوان بدترین تجاوز به همه ارزش‌های اسلامی برداشته‌ و سفارت خود از تل‌آوویو را به بیت‌المقدس انتقال داده‌است.

به گفته‌ی آقای هادی؛ امریکایی‌ها، غرب و اسرائیل گمان می‌کنند که با انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس آخرین سنگر مسلمین را فتح کرده‌اند؛ در حالیکه هرگز جهاد، قیام و مبارزه مسلمانان از پای نخواهد نشست.

این عالم دینی تاکید کرد که انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس باعث بیداری مسلمین و بشریت خواهد شد و نسل جوان و به خون نشسته فلسطین مصمم‌تر از پیش با اتحاد و همدلی در برابر دشمن خون‌خوار بشریت به پیروزی خواهد رسید.

گفتنی است که بیت‌المقدس یا قبله اول مسلمین سرزمین اصلی میلیونها آواره فلسطینی از سال ۱۹۴۸ میلادی توسط رژیم غاصب اسرائیل در اشغال صهیونیست ها قرار گرفته است.

پس از صدور پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ مبنی بر نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، همه ساله این روز در سراسر جهان و در میان تمام امت اسلامی مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

مسلمانان سراسر جهان در این روز با حمایت از مردم فلسطین، بر اتحاد میان جوامع مسلمان برای مقابله با استکبار جهانی و رژیم اشغالگر قدس تأکید می‌کنند.